Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2016

Η καθημερινή ζωή και η εκπαίδευση των Αθηναίων

Πηγή: Ηλίας Ηλιάδης

«Τα παιδία παίζει»

  Με τις πρώτες δραστηριότητες της μουσειοσκευής "Παίζοντας στην αρχαία Ελλάδα" διαπιστώσαμε ότι τα παιχνίδια που παίζουν τα σημερινά παιδιά μοιάζουν αρκετά με αυτά της αρχαιότητας. Έτσι λοιπόν, εκμεταλευτήκαμε τις τελευταίες ηλιόλουστες μέρες του Ιανουαρίου και κατεβήκαμε στο προαύλιο για μια πιο βιωματική προσέγγιση! Ας τα πάρουμε από την αρχή!
  Αρχικά έθεσα στην τάξη δύο ερωτήματα, "Από πού νομίζετε ότι προέρχονται όλες αυτές οι πληροφορίες που έχουμε σήμερα για τα παιχνίδια στην αρχαιότητα;" και "Πού μπορεί να τα έχουμε βρει;". Ακολούθησε συζήτηση στην τάξη και καταγράψαμε στον πίνακα τις απαντήσεις. Έπειτα παρακολουθήσαμε την παρουσίαση των παιχνιδιών από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και συζητήσαμε.
  Στη συνέχεια κατεβήκαμε στο προαύλιο για το πιο βιωματικό κομμάτι των δραστηριοτήτων μας! Ήταν ώρα να παίξουμε, όπως οι συνομήλικοί μας στην αρχαία Ελλάδα!
Κρικηλασία (ο τροχός)
Κάλαμον επιβαίνειν
Ουρανία σφαίρα
Εις ώμιλλαν
Τρόπα
Αρτιασμός (μονά - ζυγά)
Πεντέλιθα
Κολλαβίζειν (μπιζ)
Σκαπέρδα (διελκυστίνδα)
Χαλκή μυία (τυφλόμυγα)
Ασκολιασμός (κουτσό)

Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου 2016

Υποδεχόμαστε τη μουσειοσκευή, "Παίζοντας στην αρχαία Ελλάδα"

  Την προηγούμενη Παρασκευή υποδεχτήκαμε στο σχολείο τη μουσειοσκευή, "Παίζοντας στην αρχαία Ελλάδα" από το Μουσείο Κυκλαδική Τέχνης. Η επιλογή της δεν ήταν τυχαία, μια και φέτος ασχολούμαστε στην Ιστορία με την αρχαία Ελλάδα και η συγκεκριμένη μουσειοσκευή καλύπτει πλήρως τα ενδιαφέροντά μας! 
  Αν και όλη την εβδομάδα ασχολούμαστε με το περιεχόμενό της, στη σημερινή μας ανάρτηση θα σας παρουσιάσουμε μόνο τις  πρώτες μας δραστηριότητες!
 Αρχικά ζήτησα από τα παιδιά να κολλήσουν στον πίνακα χαρτάκια post-it με τα παιχνίδια που πίστευαν ότι έπαιζαν τα παιδιά στην αρχαία Ελλάδα.
 Στη συνέχεια τα ρώτησα με τι παιχνίδια παίζουν σήμερα.
   Έπειτα συζητήσαμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές των παιχνιδιών που αναφέραμε. Για το λόγο αυτό χωρίσαμε τα post-it σε δύο κατηγορίες, μία για τα παιχνίδια που εξακολουθούν να υπάρχουν και μία άλλη για τα παιχνίδια που τότε δεν υπήρχαν.
  Αμέσως μετά μετακινήσαμε τις καρέκλες μας, καθίσαμε σε κύκλο, μοιράσαμε τα εκθέματα και αρχίσαμε να τα περιεργαζόμαστε. Αν και τα παιδιά με ρώταγαν τι ήταν το καθένα, δεν τους αποκάλυπτα κάτι, αλλά αντιθέτως τους ζητούσα να σκεφτούν εκείνα την πιθανή απάντηση. 
  Όταν ολοκληρώσαμε την παρατήρηση των αντικειμένων, χωριστήκαμε σε ομάδες των τριών ατόμων και συμπληρώσαμε το παρακάτω φύλλο εργασίας.
https://www.dropbox.com/s/ftcortc7wc82xyr/%CE%A6%CF%8D%CE%BB%CE%BB%CE%BF%20%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82.pdf?dl=0&preview=%CE%A6%CF%8D%CE%BB%CE%BB%CE%BF+%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82.pdf
 (Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στο φύλλο εργασίας)
  Όταν ήμασταν έτοιμοι, επανήλθαμε στον κύκλο και αρχίσαμε να συζητάμε για τα παιχνίδια. Αφού εντοπίσαμε τα υλικά κατασκευής και το είδος των παιχνιδιών, ήταν ώρα να ανακαλύψουμε και την αρχαία ονομασία τους!
https://www.dropbox.com/s/dkro584fwcoim75/%CE%A6%CF%8D%CE%BB%CE%BB%CE%BF%20%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82%20-%20%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%AF%CF%87%CE%B9%CF%83%CE%B7.pdf?dl=0&preview=%CE%A6%CF%8D%CE%BB%CE%BB%CE%BF+%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82+-+%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%AF%CF%87%CE%B9%CF%83%CE%B7.pdf
  (Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στο φύλλο εργασίας)
  Μόλις ολοκληρώσαμε και αυτό το φύλλο εργασίας, επανήλθαμε στον κύκλο και συζητήσαμε για την αρχαία ονομασία τους. Αυτή τη φορά είχαμε και έναν επισκέπτη στην τάξη μας, τον κ. Γρηγόρη, ο οποίος παρακολούθησε τη δραστηριότητά μας!
  Με τα φύλλα εργασίας, τα εκθέματα και τη συζήτηση στην τάξη καταλάβαμε ότι τα παιχνίδια, που έπαιζαν τα παιδιά εκείνη την εποχή δεν διαφέρουν πολύ από τα δικά μας. Έχουν, βέβαια, αλλάξει τα υλικά κατασκευής και η ονομασία τους, αλλά ακόμα και σήμερα τα παιδιά εξακολουθούν να παίζουν και να χαίρονται με κούκλες, σβούρες, κουζινικά, κουδουνίστρες και άλλα παρόμοια παιχνίδια!

Κοπή πίτας στην τάξη μας!

  Τη Δευτέρα κόψαμε τη βασιλόπιτα της τάξης μας! Ο τυχερούλης που βρήκε το φλουρί ήταν ο Δ. Καρ. και πήρε για αναμνηστικό ένα μικρό δωράκι από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων!
  Όλοι μας πάντως γευτήκαμε την υπέροχη βασιλόπιτα και ευχηθήκαμε ο ένας στον άλλον καλή χρονιά με υγεία και οικογενειακή ευτυχία!

Τετάρτη, 27 Ιανουαρίου 2016

"Memento" (International Holocaust Remembrance Day)

  Ημέρα μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος σήμερα και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Μνήμης και Αλληλεγγύης με έδρα τη Βαρσοβία, έδωσε στη δημοσιότητα ένα διαφορετικό βίντεο που σκοπό έχει να αγγίξει τους πάντες.
  Στο βίντεο ένας νεαρός κάθεται πάνω σε σιδηροδρομικές γραμμές από τις οποίες περνούν ασταμάτητα βαγόνια προς το Άουσβιτς. Σε ένα τσαλακωμένο χαρτί υπάρχουν σημειωμένα τα ονόματα των ανθρώπων που μεταφέρονται σαν ζώα, χωρίς νερό, χωρίς φαγητό, χωρίς ταυτότητα, στο στρατόπεδο εξόντωσης. Τι γράφει το δικό του σημείωμα και που θα το πάει;
  Το διαφορετικό στο βίντεο έγκειται στο γεγονός ότι πρωταγωνιστές δεν είναι τα ίδια τα θύματα, αλλά ένας ήρωας κόμικ. Χωρίς τις μαρτυρίες επιζώντων, χωρίς τους γυμνούς αριθμούς των εκατομμυρίων νεκρών, χωρίς φωτογραφίες από τα στρατόπεδα εξόντωσης, το φιλμάκι είναι αρκετό για να σε κάνει να ανατριχιάζεις, ακόμη κι αν με την πρώτη ματιά δεν καταλαβαίνεις περί τίνος πρόκειται.

Δευτέρα, 25 Ιανουαρίου 2016

Αριθμητικά



Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή


Πηγή: Ηλίας Ηλιάδης

Δεκαδικό ανάπτυγμα δεκαδικών αριθμών

http://blogs.sch.gr/psamouxos/files/2016/01/%CE%94%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%80%CF%84%CF%85%CE%B3%CE%BC%CE%B1-%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%B8%CE%BC%CF%8E%CE%BD.pdf
(Πάτησε στην εικόνα για να ανοίξει η καρτέλα)

Δεκαδικό ανάπτυγμα ακεραίων

http://blogs.sch.gr/psamouxos/files/2016/01/%CE%94%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%80%CF%84%CF%85%CE%B3%CE%BC%CE%B1-%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CF%81%CE%B1%CE%AF%CF%89%CE%BD.pdf
(Πάτησε στην εικόνα για να ανοίξει η καρτέλα)

Κυριακή, 24 Ιανουαρίου 2016

Ο ακούραστος οδοιπόρος Παύλος κηρύττει στην Ελλάδα

Οι περιοδείες του Απόστολου Παύλου
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8342
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πηγή: Ψηφιακό σχολείο
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8341
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πηγή: Ψηφιακό σχολείο
Εξάσκηση στο μάθημα της ημέρας
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8244
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πηγή: Ψηφιακό σχολείο

Γνωρίζω καλύτερα τους δεκαδικούς αριθμούς

  Μια και στην ενότητα αυτή θα ασχοληθούμε πάλι με τους δεκαδικούς αριθμούς, πάμε να θυμηθούμε κάποια πραγματάκια!
Πηγή: Σουδία Γιάννης
Πηγή: arxontoula.weebly.com
Πηγή:schooliki4
Εξάσκηση
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πηγή: Αγγελόπουλος Αποστόλης
http://daskalosa.eu/st_maths_02_dekadikoi_arithmoi.html
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πηγή: Σουδίας Γιάννης

Η Αθήνα γίνεται η πιο ισχυρή πόλη

Τετάρτη, 20 Ιανουαρίου 2016

Ο εξάχρονος ήρωας της Ορλεάνης

   Ο τυφώνας Κατρίνα έπληξε τον κόλπο του Μεξικό στα τέλη Αυγούστου 2005 και ήταν ένας από τους ισχυρότερους και καταστρεπτικότερους τυφώνες που έχουν καταγραφεί ποτέ στον Ατλαντικό ωκεανό. Η πόλη της Νέας Ορλεάνης, που επλήγη περισσότερο, έχει μία ιδιαιτερότητα: βρίσκεται πιο χαμηλά από το επίπεδο της θάλασσας και γι' αυτό προστατεύεται από φράγματα. Όταν τα φράγματα υποχώρησαν, η πόλη καταστράφηκε...

  Σ' αυτές, περίπου, τις συνθήκες έγινε ήρωας ο μικρός Ντεαμόντε Λοβ, ο εξάχρονος ήρωας του βιβλίου μας. Το ελικόπτερο δεν επέστρεψε ποτέ να πάρει τους γονείς των μωρών και έτυχε σ' αυτόν η μοίρα να γίνει ο σωτήρας τους...

Τρίτη, 19 Ιανουαρίου 2016

Παραγωγή γραπτού λόγου στην τάξη

  Η παραγωγή γραπτού λόγου στην τάξη είναι, κατά τη γνώμη μου, μια από τις δυσκολότερες δραστηριότητες που καλούνται να κάνουν οι μαθητές στο σχολείο, αφού σε ένα συγκεκριμένο χρόνο πρέπει να αναπτύξουν το θέμα τους και να το ελέγξουν για τυχόν ορθογραφικά ή εκφραστικά λάθη. 
  Όσα χρόνια εργάζομαι, χρησιμοποιώ για την παραγωγή γραπτού λόγου ένα τετράδιο με μεγάλο περιθώριο και ταυτόχρονα δίνω στα παιδιά ένα σχεδιάγραμμα με τα βήματα τα οποία πρέπει κάθε φορά να ακολουθήσουν.
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στο σχεδιάγραμμα)
  Αν και τα σχεδιαγράμματα τις περισσότερες φορές υπάρχουν στα βιβλία της Γλώσσας, έχω παρατηρήσει ότι τα παιδιά είναι πιο συγκεντρωμένα, όταν είναι κολλημένα στο τετράδιο και δεν χάνονται ψάχνοντας μέσα στα βιβλία.
   Μέχρι πέρυσι οι μαθητές έγραφαν την εργασία τους στο τετράδιο και μετά συζητούσα με τον καθένα ξεχωριστά για ορθογραφικά ή εκφραστικά λάθη. Φέτος, ζητάω πρώτα να τη γράφουν σε ένα πρόχειρο χαρτί, να την ελέγχουν και αφού τη δούμε μαζί, να την αντιγράφουν στο τετράδιο με ευανάγνωστα γράμματα. Στο τέλος μαζί με το τετράδιο μού δίνουν και το πρόχειρο χαρτί, το οποίο βάζω στο φάκελό τους για αρχείο. 
  Έπειτα, όταν τις διορθώνω, επιλέγω κάποια εργασία, τη γράφω στο word και την προβάλω με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη. Εξυπακούεται ότι δεν αναφέρεται το όνομα του παιδιού, ενώ έχω απαγορεύσει δια ροπάλου οποιαδήποτε υποθετική αναφορά στον συγγραφέα. 
https://www.dropbox.com/s/a9xy90nzr58bb3r/%CE%A0%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%B3%CF%81%CE%AC%CF%86%CF%89%20%CF%84%CE%B7%CE%BD%20%CE%9A%CF%81%CF%8D%CE%B1.docx?dl=0
  (Πάτησε στην εικόνα για να δεις την αρχική και την τελική εργασία)
   Αφού τους διαβάσω την εργασία, αρχίζουμε να συζητάμε για εκφραστικά, κυρίως, λάθη και για το πώς μπορούμε να την βελτιώσουμε.  Τα παιδιά προτείνουν αρκετές αλλαγές, μεγαλώνουν τις προτάσεις, προσθέτουν επίθετα ή αντικαθιστούν λέξεις με τις συνώνυμές τους κ.ά. οπότε η αρχική εργασία αρχίζει να βελτιώνεται. Πολλές φορές εντυπωσιάζονται, όταν από μια σύντομη πρόταση καταφέρνουμε να δημιουργήσουμε μια ολόκληρη παράγραφο!
https://www.dropbox.com/s/aa00bwm5r6gmb5f/%CE%A0%CE%B1%CE%B3%CE%BF%CF%80%CF%8E%CE%BB%CE%B7%CF%82%201.docx?dl=0
 (Πάτησε στην εικόνα για να δεις την αρχική και την τελική εργασία)
  Αν και η διαδικασία αυτή απαιτεί περισσότερο χρόνο, βοηθάει τα παιδιά, μια και κατανοούν τι ζητάω, όταν τους λέω να προσέχουν τον τρόπο με τον οποίο εκφράζονται. Επίσης, εξασκούνται στην αυτοδιόρθωση του γραπτού τους και καταλαβαίνουν καλύτερα τις αλλαγές που πρέπει να κάνουν κάθε φορά.

Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2016

Επανάληψη στην 3η ενότητα των Μαθηματικών

  Μια και ολοκληρώσαμε τα κεφάλαια της 3ης ενότητας των Μαθηματικών, ευκαιρία να κάνουμε μια μικρή επανάληψη πριν μπούμε στην καινούρια! Για το λόγο αυτό θα χρησιμοποιήσουμε ένα φύλλο εργασίας από ένα φιλικό μας ιστολόγιο τις "sxolikes...ataxies".

  Παιδιά, μην πανικοβληθείτε που γράφει "Προετοιμασία για το Κριτήριο αξιολόγησης", εμείς σε αυτή την ενότητα δεν θα γράψουμε κάποιο κριτήριο!

Κυριακή, 17 Ιανουαρίου 2016

Πέμπτη, 14 Ιανουαρίου 2016

Καρτελάκι εθελοντή αιμοδότη

  Συζητώντας στην τάξη για την αιμοδοσία διαπίστωσα ότι αρκετά παιδιά δεν γνώριζαν την ομάδα αίματός τους. Επειδή θεωρώ απαραίτητο τα παιδιά από μικρή ηλικία να γνωρίζουν πέρα από τα τηλέφωνα των γονιών τους  ή τη διεύθυνση του σπιτιού τους και την ομάδα αίματος στην οποία ανήκουν, τους ζήτησα να ρωτήσουν τους γονείς τους και να τη σημειώσουν στο τετράδιο εργασιών.
  Σήμερα, λοιπόν, την ώρα των τεχνικών τους μοίρασα το καρτελάκι εθελοντή αιμοδότη, όπου συμπληρώσαμε το όνομά μας και την ομάδα αίματος στην οποία ανήκουμε. Έπειτα όποιο παιδί ήθελε το ζωγράφισε, ενώ από αύριο θα αρχίσουμε να τα πλαστικοποιούμε!

Ένας ταξιδιώτης Αιθίοπας γίνεται χριστιανός

Εξάσκηση στο μάθημα της ημέρας
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8229
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Το μάθημα σε μορφή κόμικς
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8276
 (Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πηγή: Ψηφιακό Σχολείο
 

Η παράδοσή μας: Όσα "έφτασαν" σε μας από παλιά

Μύθοι και θρύλοι
Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3665
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Το γεφύρι της Άρτας

Έθιμα του τόπου μας
Απόκριες
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3658
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Καθαρά Δευτέρα - Κούλουμα
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3666
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πάσχα
Μάρτης 
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3659
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Τραγούδια και χοροί με ιστορία
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3678
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3669
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Λαϊκή τέχνη
http://www.xylagani-mouseio.gr/%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%82-%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%82-%CE%BE%CF%85%CE%BB%CE%B1%CE%B3%CE%B1%CE%BD%CE%B7%CF%82/%CE%BB%CE%B1%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%BF-%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B5%CE%B9%CE%BF/%CF%83%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B5%CF%82-%CE%B5%CE%BA%CE%B8%CE%B5%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B5%CF%83%CE%B9%CE%B5%CF%82#
 (Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πηγή: Οι εφαρμογές προέρχονται από το Ψηφιακό Σχολείο

Τετάρτη, 13 Ιανουαρίου 2016

Η πόρτα της αιμοδοσίας!

  Με αφορμή το κείμενο του Ανθολογίου, "Η αιμοδοσία" συζητήσαμε στην τάξη για τις ομάδες αίματος, την εθελοντική αιμοδοσία και την αναγκαιότητά της. Ανάμεσα στις δραστηριότητες που κάναμε, ήταν να δημιουργήσουμε μικρές αφίσες για να ευαισθητοποιήσουμε τους συμμαθητές μας.
   Μόλις τις ολοκληρώσαμε, τις τοποθετήσαμε στην πόρτα της τάξης μας, ώστε να θυμόμαστε πάντα την αναγκαιότητα και τη σπουδαιότητα της αιμοδοσίας.

Πότε βάζουμε τελικό ν;

Ένα ευχάριστο τραγουδάκι για να θυμόμαστε εύκολα πότε θα βάζουμε τελικό ν και πότε όχι.

Ο Πέτρος και ο λύκος


Τρίτη, 12 Ιανουαρίου 2016

Κορίτσι

Δευτέρα, 11 Ιανουαρίου 2016

Η ναυμαχία της Σαλαμίνας

Η ναυμαχία διαδραστικά
http://users.sch.gr//cosmathan/videos/nav1.swf
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πηγή: cosmathan
Ώρα για παιχνίδι
  Έφτασε η κρίσιμη ώρα όπου Έλληνες και Πέρσες θα ναυμαχήσουν στα νερά της Σαλαμίνας. Είσαι κυβερνήτης μιας τριήρους που λαμβάνει μέρος στη ναυμαχία. Πόσο απτελεσματικός/ή είσαι στους αμυντικούς και επιθετικούς ελιγμούς;  
http://www.ancientgreece.co.uk/war/challenge/cha_set.html
 (Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην εφαρμογή)
Πηγή:  ancientgreece.co.uk