Πέμπτη, 29 Απριλίου 2010

Τετάρτη, 28 Απριλίου 2010

Μινωικός Πολιτισμός

    Η παρουσίαση και τα βίντεο χρησιμοποιήθηκαν ως εποπτικό υλικό για το μάθημα της Ιστορίας της Γ΄ τάξης
"Το παλάτι της Κνωσού".

 Η παρουσίαση δημιουργήθηκε από την κ. Ειρήνη Κομνηνού.


Κυριακή, 25 Απριλίου 2010

Οι 10 ηφαιστειακές εκρήξεις που άλλαξαν το ρου της Ιστορίας.

     
      Μιλώντας για ηφαίστεια έχετε αναρωτηθεί ποτέ τον ρόλο που διαδραμάτισαν οι εκρήξεις τους στην εξέλιξη της ιστορίας; Ποια θα ήταν άραγε η μοίρα της μινωικής Κρήτης, αν δεν είχε γίνει η έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης; Πώς θα είχε δημιουργηθεί το πετρέλαιο αν δεν είχε γίνει μια ολόκληρη σειρά υποθαλάσσιων ηφαιστειακών εκρήξεων πριν από 93 εκατομμύρια χρόνια; 
    Σας παραθέτουμε τις 10 πιο σημαντικές εκρήξεις ηφαιστείων, με κριτήριο κυρίως τον τρόπο που επηρέασαν την εξέλιξή μας.

Ο «θάνατος» της θάλασσας που «γέννησε» το πετρέλαιο
       Σύμφωνα με αμερικανούς και Κινέζους γεωλόγους, η πρώτη πιο σημαντική έκρηξη ηφαιστείου έγινε πριν από 260 εκατομμύρια χρόνια, νοτιοανατολικά της Κίνας στην επαρχία Emeishan. Η γιγαντιαία αυτή έκρηξη διασκόρπισε  500 χιλιάδες κυβικά χιλιόμετρα λάβας και συνεπώς εξάλειψε οποιοδήποτε είδος θαλάσσιας ζωής στον πλανήτη.
     Η δεύτερη εξίσου σημαντική και γιγαντιαία έκρηξη πραγματοποιήθηκε πριν από 93 εκατομμύρια χρόνια και ουσιαστικά αποτέλεσε μια ολόκληρη σειρά υποθαλάσσιων ηφαιστειακών εκρήξεων. Παρομοίως με τη πρώτη προκάλεσε την εξάλειψη όλης της θαλάσσιας ζωής, ενώ στέρησε τους ωκεανούς από οξυγόνο. Ωστόσο, οι εκρήξεις που εξαφάνισαν το οργανικό υλικό των μικροοργανισμών σε συνδυασμό με την απώλεια οξυγόνου, οδήγησαν στη δημιουργία πετρελαίου.
       Η μεγαλύτερη έκρηξη των τελευταίων 2 εκατομμυρίων ετών είναι η έκρηξη του ηφαιστείου Τόμπα στη Σουμάτρα της Ινδονησίας πριν από 74.000 χρόνια, η οποία απελευθέρωσε 2.500 κυβικά χιλιόμετρα μάγματος. Πολλοί θεωρούν τον «ηφαιστειακό χειμώνα» που επακολούθησε ως την απαρχή των φυλών του ανθρώπινου γένους, αφού αποδεκάτισε τους πληθυσμούς των ανθρωποειδών, τους απομόνωσε και ευνόησε την ανεξάρτητη εξέλιξή τους. Νέα ωστόσο ευρήματα που προέκυψαν από αναλύσεις του μάγματος αμφισβητούν την άποψη αυτή.

H αναδιαμόρφωση της Σαντορίνης και το τέλος της Μινωικής Κρήτης
     Η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας υπολογίζεται πως έγινε γύρω στο 500 π.Χ και θεωρείται μια από τις πιο ισχυρές εκρήξεις των ιστορικών χρόνων, αφού το νέφος που παρήχθη είχε ύψος 30 χιλιομέτρων και το τσουνάμι που ακολούθησε της έκρηξης προκάλεσε κύματα ύψους 35-250 μέτρων. Mάλιστα, οι κλιματικές επιδράσεις της έκρηξης φαίνεται να έφτασαν μέχρι τη Κίνα, ενώ οι συνέπειες του στον πολιτισμό της εποχής ήταν ολοσχερείς, αφού ουσιαστικά αποτέλεσε την αρχή του τέλους για τη μινωική Κρήτη. 

Aίτνα και Βεζούβιος
     Τα διάσημα ηφαίστεια της Ιταλίας έχουν καθορίσει κατά πολύ την ιστορία της, με την Αίτνα να παραμένει ένα από τα πιο ενεργά ηφαίστεια της Γης, και την πρώτη έκρηξη της να υπολογίζεται πριν από 500 χιλιάδες χρόνια.
     Οι εκρήξεις και των δυο ηφαιστείων έχουν καταγραφεί από ιστορικούς της εποχής, με πιο σημαντική αυτή του Πλίνιου του Νεότερου για την έκρηξη του Βεζούβιου στις 24 Αυγούστου του 79 μ.Χ, που είχε τις γνωστές καταστροφικές συνέπειες για τη Πομπηία. Μια έκρηξη, ίσως τη σημαντικότερη για την ιστορική μελέτη αφού «πάγωσε» την καθημερινότητα των αρχαίων Ρωμαίων και την έδωσε αυτούσια στους μελετητές.

Σύγχρονες εκρήξεις 
Ηφαίστειο Laki της Ισλανδίας
      Για οκτώ ολόκληρους μήνες παρουσίαζε δραστηριότητα το ηφαίστειο Laki της Ισλανδίας το 1784. Το νέφος που προκλήθηκε σκέπασε τη Βόρεια Ευρώπη και τμήμα της Βόρειας Αμερικής, ενώ η τέφρα που έφθασε στη στρατόσφαιρα οδήγησε σε μεταβολή των κλιματικών συνθηκών, όπως μάλιστα παρατήρησε τότε ο Βενιαμίν Φραγκλίνος με την ιδιότητα του διπλωματικού εκπροσώπου της Αμερικής στη Γαλλία.

Ηφαίστεια Tambora και Krakatau στην Ινδονησία
     Παρόμοια ήταν και τα αποτελέσματα της ενεργοποίησης τους ηφαιστείου Tambora στην Ινδονησία το 1816, με το νέφος να κρύβει τον ήλιο και να οδηγεί σε πτώση της θερμοκρασίας για τα επόμενα 4 χρόνια. Έτσι το 1816 ονομάστηκε «χρονιά χωρίς καλοκαίρι», γεγονός που αποτέλεσε έμπνευση για τον λόρδο Βύρωνα που έγραψε τη νουβέλα «Η σκοτεινιά».
     Στην καλλιτεχνική δημιουργία επέδρασε η έκρηξη του ηφαιστείου Krakatau και πάλι στην Ινδονησία το 1883. Οι κόκκινες ανταύγειες που δημιουργήθηκαν στον ευρωπαϊκό ορίζοντα, κάτι το οποίο οφειλόταν στον εμπλουτισμό της ατμόσφαιρας με θειικές ενώσεις και διήρκεσε από τον Νοέμβριο του 1883 μέχρι τον Φεβρουάριο του 1884, αποτυπώθηκε σε πολλούς ζωγραφικούς πίνακες της εποχής, ενώ για πρώτη φορά η έκρηξη αποτυπώθηκε σε κινηματογραφικό φιλμ.

Hφαίστειο Pinatubo στις Φιλιππίνες
      Η μεγαλύτερη ηφαιστειακή έκρηξη του 20ού αιώνα εντοπίζεται το 1991 στις Φιλιππίνες και προέρχεται από το ηφαίστειο Pinatubο. Το ύψος της στάχτης που εκτοξεύτηκε ήταν περίπου 7 χιλιόμετρα ενώ η μείωση της θερμοκρασίας του πλανήτη που προκλήθηκε αντιστοιχεί σε μισό βαθμό. 

Τα ηφαίστεια σε αριθμούς
1.Η Γη «φιλοξενεί» περί τα 1.500 εν δυνάμει ενεργά ηφαίστεια.
2.Για τα 550 από αυτά υπάρχουν καταγεγραμμένες εκρήξεις.
3.Περισσότερα από 100 ενεργά ηφαίστεια εντοπίζονται στον ευρωπαϊκό χώρο.
4.Στην Ελλάδα και στην Ιταλία έχουν καταγραφεί 140 εκρήξεις, από τον 16ο αιώνα ως σήμερα.
5.Η Ινδονησία κατέχει το θλιβερό προνόμιο της πρωτιάς στις πλέον θανατηφόρες ηφαιστειακές εκρήξεις.
6.Πρώτη σε αριθμό θανάτων είναι η έκρηξη του Tambora (Ινδονησία) το 1815: ο λοιμός που προκλήθηκε μετά από αυτήν κόστισε τη ζωή σε περισσότερους από 92.000 ανθρώπους.
7.Δεύτερη σε αριθμό θανάτων είναι η έκρηξη του Κrakatau (Ινδονησία) το 1883: κόστισε τη ζωή σε περισσότερους από 36.000 ανθρώπους.

Πηγή: Βήμα της Κυριακής, www.tvxs.gr

   Πατώντας τους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να διαβάσετε παλαιότερες αναρτήσεις για την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης και για την πρόσφατη έκρηξη του ηφαιστείου Eyjafjallajokull  στην Ισλανδία.

Στάχτη από το ηφαίστειο της Σαντορίνης στη Γριλανδία.

Αεροπορικό χάος στην Ευρώπη λόγω της ηφαιστιακής τέφρας.

Έκρηξη ηφαιστείου Eyjafjallajoekull - Iσλανδία

Σάββατο, 24 Απριλίου 2010

Ανακύκλωση συσκευασιών φυτοφαρμάκων στη Χαιρώνεια.

    
     Ένα μεγάλο πρόβλημα ρύπανσης του αγροτικού χώρου από τα κενά συσκευασίας των γεωργικών φαρμάκων, επιχειρεί να αντιμετωπίσει ο Δήμος Χαιρώνειας που εγκαινίασε «Πρόγραμμα ανακύκλωσης των κενών συσκευασίας γεωργικών φαρμάκων».
     Ειδικοί κάδοι χρώματος κόκκινου με σήμανση έχουν τοποθετηθεί σε επιλεγμένα σημεία στον κάμπο, για την συλλογή των κενών κουτιών και φιαλών. Λίγες ημέρες μετά την εγκατάσταση των κάδων, η ανταπόκριση των αγροτών είναι ενθουσιώδης, γεγονός που επιταχύνει τη λειτουργία του προγράμματος. Το επόμενο διάστημα σχεδιάζεται η εγκατάσταση συστήματος έκπλυσης των γεωργικών μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται για τον ψεκασμό.

Πηγή: haironia.blogspot.com

Παρασκευή, 23 Απριλίου 2010

Ελλάδα 2010 μ.Χ.

Εν μεγάλη Ελληνική Αποικία, 200 π.Χ.

Οτι τα πράγματα δεν βαίνουν κατ' ευχήν στην Αποικία
δεν μέν' η ελάχιστη αμφιβολία,
και μ' όλο που οπωσούν τραβούμ' εμπρός,
ίσως, καθώς νομίζουν ουκ ολίγοι, να έφθασε ο καιρός
να φέρουμε Πολιτικό Αναμορφωτή.
Ομως το πρόσκομμα κ' η δυσκολία
είναι που κάμνουνε μια ιστορία
μεγάλη κάθε πράγμα οι Αναμορφωταί
αυτοί. (Ευτύχημα θα ήταν αν ποτέ
δεν τους χρειάζονταν κανείς). Για κάθε τι,
για το παραμικρό ρωτούνε κ' εξετάζουν,
κ' ευθύς στο νου τους ριζικές μεταρρυθμίσεις βάζουν,
με την απαίτησι να εκτελεσθούν άνευ αναβολής.
Εχουνε και μια κλίσι στις θυσίες
παραιτηθείτε από την κτήσιν σας εκείνη
η κατοχή σας είν' επισφαλής:
ή τέτοιες κτήσεις ακριβώς βλάπτουν τες Αποικίες.
Παραιτηθείτε από την πρόσοδον αυτή,
κι' από την άλληνα την συναφή
κι' από την τρίτη τούτην: ως συνέπεια φυσική
είναι μεν ουσιώδεις, αλλά τι να γίνει;
σας δημιουργούν μια επιβλαβή ευθύνη.
Κι' όσο στον έλεγχο σας προχωρούνε,
βρίσκουν και βρίσκουν περιττά, και να παυθούν ζητούνε
πράγματα που όμως δύσκολα τα καταργεί κανείς.
Κι' όταν με το καλό τελειώσουνε την εργασία,
κι' ορίσαντες και περικόψαντες το παν λεπτομερώς,
απέλθουν, παίρνοντας και την δικαία μισθοδοσία,
να δούμε τι απομένει πια μετά
τόση δεινότητα χειρουργική.
Ισως δεν έφθασεν ακόμη ο καιρός.
Να μη βιαζόμεθα. Είν' επικίνδυνον πράγμα η βία.
Τα πρόωρα μέτρα φέρνουν μεταμέλεια.
Εχει άτοπα πολλά, βεβαίως και δυστυχώς η Αποικία.
Ομως υπάρχει τι το ανθρώπινον χωρίς ατέλεια;
Και τέλος πάντων, να τραβούμε εμπρός.
Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ

Σημ.: Το ποίημα έστειλε στην «Ε» ο τακτικός συνεργάτης της Μανόλης Γ. Δρεττάκης, προτείνοντας και τον τίτλο, με την παρακάτω σημείωση:
     Τον περασμένο Δεκέμβριο εκδόθηκε το βιβλίο της διακεκριμένης γλύπτριας Ασπασίας Παπαδοπεράκη (βραβευμένης το 2009 από την Ακαδημία Αθηνών για το σύνολο του έργου της) με τίτλο «Ο επικούρειος ποιητής Κ. Π. Καβάφης». Το βιβλίο της καταλήγει με την παράθεση του εξαιρετικά επίκαιρου ποιήματος «Εν μεγάλη ελληνική αποικία, 200 π.Χ.» με το σχόλιό της: «ποίημα που συμβολίζει την οριακή στιγμή της ακμής προς την παρακμή».
Πηγή: Ελευθεροτυπία

Πέμπτη, 22 Απριλίου 2010

Οφθαλμαπάτες







NASA: Εικόνες από τον ήλιο.

The animals save the planet. (I)









The animals save the planet (II)







Δευτέρα, 19 Απριλίου 2010

Κυριακή, 18 Απριλίου 2010

Φύλλο εργασίας για τον Κυκλαδικό Πολιτισμό.

                                                             

      Το φύλλο εργασίας δημιουργήθηκε με υλικό από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Με την παραπάνω εργασία ολοκληρώνεται η ενότητα του Κυκλαδικού Πολιτισμού της Ιστορίας της Γ' τάξης.

Ταμείο Συγγνώμης Πολιτικών

           Κύριε Πρόεδρε της Βουλής, σας προτείνω την δημιουργία Ταμείου Συγγνώμης Πολιτικών. Θα είναι μια πρωτοβουλία - η εθελοντική και ενυπόγραφη συγκέντρωση συγγνώμης των πολιτικών- που θα μειώσει την οργή των εφήβων και σας προτείνω να την θέσετε υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας.
          Πιστεύω, η πρότασή μου να βρει ευρύτατη αποδοχή από τους πολιτικούς των τελευταίων δεκαετιών, γεγονός που θα δείξει ότι οι Έλληνες πολιτικοί έχουν ακόμη αξίες και φιλότιμο.
        Κύριε Πρόεδρε, στην εφηβεία μου νιώθω ότι έχει υποθηκευθεί το μέλλον μου, η υπόλοιπη μου ζωή, τα όνειρα μου, οι σπουδές μου, η οικογένεια που πρόκειται να δημιουργήσω. Νιώθω μια ανασφάλεια για το μέλλον μου και για την ίδια μου τη χώρα. Και τη νιώθω χωρίς να έχω ασκήσει το δικαίωμα της ψήφου. Και χωρίς να έχω πάρει αποφάσεις ή να έχω εισακουστεί έστω και μία στιγμή ως πολίτης της χώρας μου. Πιστεύω, λοιπόν, πως πρώτα έπρεπε να δημιουργήσετε το Ταμείο Συγγνώμης των Πολιτικών και μετά το Ταμείο Στήριξης της Ελλάδας.
          Κύριε Πρόεδρε, αν υλοποιήσετε την πρόταση μου - που δεν το πιστεύω - όταν ενυπόγραφα κάποιος από τους πολιτικούς των τελευταίων δεκαετιών και των σημερινών «αποταμιεύσει» τη συγγνώμη του στο προτεινόμενο Ταμείο, τότε και εγώ θα ενισχύσω οικονομικά το δικό σας Ταμείο με αθώες ιδέες, εφηβική δύναμη και ελπιδοφόρα όνειρα. 
                                                                        Με εκτίμηση
                                                                Σιαμάγκα Θ. Χριστίνα
                                                                Μαθήτρια Γυμνασίου 
                                                                           Κατερίνης
Πηγή: www.alfavita.gr

Σάββατο, 17 Απριλίου 2010

Πελοποννησιακός πόλεμος: Μήλιοι και Αθηναίοι



     Ο διάλογος των Μηλίων με τους Αθηναίους είναι ένα από τα δραματικότερα επεισόδια του Πελοποννησιακού Πολέμου και εξιστορείται στο 5ο βιβλίο της Ιστορίας του Θουκυδίδη. 
      Το περιστατικό συνέβη το 416 π.Χ.. Οι Αθηναίοι επιτέθηκαν στην Μήλο, μια μικρή, λακεδαιμονική αποικία, με σκοπό να την αναγκάσουν να ενταχθεί στην Αθηναϊκή Συμμαχία. Οι Μήλιοι ζήτησαν να γίνει σεβαστό το δικαίωμά τους να μείνουν ουδέτεροι στη σύγκρουση των Αθηναίων με τη Σπάρτη. 
      Τελικά οι Αθηναίοι εκμεταλλευόμενοι την τεράστια στρατιωτική τους υπεροχή καταλαμβάνουν την Μήλο και εξανδραποδίζουν το σύνολο των κατοίκων της, εγκαθιστώντας στο νησί Αθηναίους εποίκους. 
       Ο διάλογος αυτός έχει μείνει στην ιστορία ως η αντιπαράθεση του δικαίου έναντι της ισχύος.

Παρασκευή, 16 Απριλίου 2010

Στάχτη από το ηφαίστειο της Σαντορίνης στη Γριλανδία.

     Μέχρι τη Γριλανδία έφτασε η στάχτη από την έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης, πριν από 3.600 χρόνια, ενώ προκάλεσε ζημιές και στα δέντρα της Καλιφόρνιας, επισημαίνει ο ομότιμος καθηγητής Γεωλογίας στο ΑΠΘ, ηφαιστειολόγος, Μιχάλης Φυτίκας. 
     Όπως εξηγεί, η ηφαιστειακή τέφρα μπορεί να εκτιναχθεί σε πολύ μεγάλο ύψος και να φτάσει μέχρι τη στρατόσφαιρα. Εκεί, επειδή ο αέρας είναι πιο αραιός και η βαρύτητα πολύ μικρότερη, η τέφρα μπορεί να ταξιδέψει σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, πριν αρχίσει να πέφτει και πάλι στο έδαφος.   
     Η τέφρα από το ηφαίστειο της Σαντορίνης, που ήταν από τις πιο ισχυρές εκρήξεις ηφαιστείων, εκτινάχθηκε σε ύψος που έφτανε ως τα 35 χλμ. 'Ομως, όσο πιο ενεργά είναι τα ηφαίστεια τόσο λιγότερη είναι η τέφρα που βγάζουν κατά τις εκρήξεις τους. «Αυτό συμβαίνει επειδή οι εκρήξεις είναι συχνές και δεν προλαβαίνει να συγκεντρωθεί μεγάλος όγκος ηφαιστειακού υλικού και τέφρας μέσα στο ηφαίστειο», τονίζει ο Μ. Φυτίκας. Το ηφαίστειο της Ισλανδίας δίνει μικρές προς μέτριες εκρήξεις, ενώ ηφαίστεια όπως η Αίτνα και της Χαβάης, που εκρήγνυνται συχνά, δίνουν πιο μικρές εκρήξεις.
Πηγή: Σάκης Αποστολάκης, Ελευθεροτυπία.

Αεροπορικό χάος στην Ευρώπη λόγω της ηφαιστιακής τέφρας.



        Αεροπορικό αλαλούμ έχει προκαλέσει η έκρηξη ηφαιστείου στην Ισλανδία, καθώς στάχτη έχει καλύψει το σύνολο σχεδόν της ΒΔ Ευρώπης, καθιστώντας τις αεροπορικές συγκοινωνίες αδύνατες. Χιλιάδες ταξιδιώτες έχουν δει τα ταξίδια τους να ματαιώνονται καθώς περισσότερες από 17.000 πτήσεις έχουν ακυρωθεί
      Κλειστός παραμένει ο εναέριος χώρος της Ιρλανδίας, της Βρετανίας, του Βελγίου, της Ολλανδίας, της Δανίας, της Ελβετίας, της βόρειας Γαλλίας, της Φινλανδίας, της Λιθουανίας, της Λετονίας, της Εσθονίας, της Πολωνίας και το μεγαλύτερο μέρος της Γερμανίας. Παράλληλα, οι αρχές της Τσεχίας ανακοίνωσαν ότι ο εναέριος χώρος στα βορειοδυτικά της χώρας έκλεισε. Αντίθετα, η Σουηδία και η Νορβηγία ανακοίνωσαν ότι άρχισαν από σήμερα το πρωί (16/05/2010)  να λειτουργούν ορισμένα αεροδρόμια κυρίως στις βόρειες περιοχές της Σκανδιναβίας.
      Η Αυστρία κλείνει σταδιακά τα αεροδρόμιά της , ενώ ο εναέριος χώρος της Σλοβακίας έχει κλείσει. Το βορειοδυτικό τμήμα της Ρωσίας θα καλυφθεί σήμερα πλήρως από το νέφος της ηφαιστειακής τέφρας, δήλωσε το ρωσικό υπουργείο Περιβάλλοντος, προσθέτοντας ότι πολλά αεροδρόμια, μεταξύ αυτών και της Μόσχας, έχουν τεθεί σε κατάσταση συναγερμού.
      Εκατοντάδες ταξιδιώτες με προορισμό είτε την Ελλάδα, είτε χώρες της Ευρώπης, παραμένουν εγκλωβισμένοι, εξαιτίας των χιλιάδων πτήσεων που έχουν ακυρωθεί, σε ολόκληρη την Ευρώπη, λόγω του ηφαιστειακού νέφους που έχει καλύψει πολλές Ευρωπαϊκές χώρες.
      Μέχρι το μεσημέρι είχαν ματαιωθεί τουλάχιστον 60 πτήσεις από και προς το Ελευθέριος Βενιζέλος και τουλάχιστον 10 από και προς το Διεθνές Αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Το απόγευμα έγινε γνωστό, από το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας, ότι άλλες 23 πτήσεις ματαιώθηκαν και είναι ακόμη άγνωστο πότε θα αποκατασταθεί η ομαλή διεξαγωγή των πτήσεων.
       Εκπρόσωπος της Eurocontrol, της ευρωπαϊκής υπηρεσίας για την ασφάλεια των πτήσεων, εκτίμησε ότι τα προβλήματα μπορεί να διαρκέσουν δύο ημέρες, κάτι που εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες. Η Eurocontrol προέβλεψε, επίσης, ότι η τέφρα θα εξαπλωθεί από τη νότια Γαλλία στη βόρεια Ιταλία και τα Βαλκάνια, προσθέτοντας ότι τα προβλήματα από την ηφαιστειακή τέφρα θα συνεχιστούν και αύριο.
        Υπενθυμίζεται ότι την Τετάρτη, το ηφαίστειο το οποίο βρίσκεται κάτω από τον παγετώνα Eyjafjallajokull εξερράγη για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα ενός μήνα, διαχέοντας στην ατμόσφαιρα τεράστιες ποσότητες μαύρης τέφρας και ατμού. Στο μεταξύ, οι αρχές της Ισλανδίας απομάκρυναν από τις εστίες τους τουλάχιστον 800 ανθρώπους που κατοικούν στις περιοχές γύρω από το ηφαίστειο, καθώς οι περιοχές αυτές απειλούνται να «πνιγούν» από το λιώσιμο των πάγων που προκάλεσε η έκρηξη.


Επίσης μπορείτε να δείτε βίντεο από παλαιότερη ανάρτηση πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:

Έκρηξη ηφαιστείου Eyjafjallajoekull - Iσλανδία

Πηγή: www.tvxs.gr, Ελευθεροτυπία

Πέμπτη, 15 Απριλίου 2010

Ελγίνεια μάρμαρα: Bring Them Back!

Κυκλαδικός πολιτισμός (II).

Συμπληρωματικό υλικό για τη διδασκαλία της ενότητας του Κυκλαδικού πολιτισμού στην Ιστορία της Γ' τάξης.

Η παρουσίαση δημιουργήθηκε από την Τσιάλα Στέλλα.





Τρίτη, 13 Απριλίου 2010

Εικόνες από τη Θεσσαλονίκη του χθες.

Πηγή: bilsot1

Δευτέρα, 12 Απριλίου 2010

Κυκλαδικός πολιτισμός.

Η παρουσίαση θα χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της ενότητας της Ιστορίας της Γ' τάξης "Κυκλαδικός πολιτισμός" για να έχουν οι μαθητές μια πρώτη γνωριμία με τον πολιτισμό  που άνθισε και χάθηκε πριν από χιλιάδες χρόνια στο Αιγαίο πέλαγος και συγκεκριμένα στις Κυκλάδες.


Σάββατο, 10 Απριλίου 2010

Σοκ από τα ευρήματα για την ατμοσφαιρική ρύπανση στις ελληνικές πόλεις!


      Υψηλές συγκεντρώσεις ρύπων σχεδόν σε κάθε κτίριο, όχι μόνον της Αθήνας, αλλά και άλλων ελληνικών πόλεων κατέγραψε το Πανεπιστήμιο Αθηνών σε έρευνά του, με επικίνδυνα σωματίδια να εντοπίζονται στο 94% των κατοικιών. Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, άλλωστε, στη λίστα των δέκα ευρωπαϊκών πόλεων με την μεγαλύτερη ατμοσφαιρική ρύπανση (PM10), οι έξι πόλεις είναι ελληνικές.
        Μικροσκοπικά αιωρούμενα σωματίδια, μονοξείδιο και διοξείδιο του άνθρακα, πτητικές ενώσεις, φορμαλδεΰδη και άλλοι επικίνδυνοι ρύποι «εμπλουτίζουν» την ατμόσφαιρα σε Αθήνα και άλλες πόλεις της Ελλάδας. Μάλιστα, οι ερευνητές της Ομάδας Φυσικής Κτιριακού Περιβάλλοντος, υπό τον καθηγητή Μάνθο Σανταμούρη, διαπίστωσαν υπερβάσεις των ορίων ασφαλείας σε αρκετούς εσωτερικούς χώρους.
       Χαρακτηριστικό – και τρομακτικό- παράδειγμα της ατμοσφαιρικής μόλυνσης που μαστίζει τον αέρα της πρωτεύουσας αποτελεί ένα Κέντρο Υγείας στο λεκανοπέδιο, όπου εντοπίστηκαν τιμές αιωρούμενων σωματιδίων ΡΜ10 έως και 19 φορές υψηλότερες από το επιτρεπόμενο όριο ασφάλειας για την ανθρώπινη υγεία!
        Τα ΡΜ10 είναι μικροσκοπικά σωματίδια - με διάμετρο περίπου 10 εκατομμυριοστά του μέτρου - τα οποία εισέρχονται στον οργανισμό μέσω της αναπνοής, ενέχοντας κινδύνους για την υγεία. Ακόμη πιο επικίνδυνα όμως θεωρούνται τα μικρότερα σωματίδια (με διάμετρο 2,5 και 1 εκατομμυριοστού του μέτρου, ΡΜ2.5 και ΡΜ1 αντίστοιχα) τα οποία επικάθονται στους ιστούς του ανθρώπινου σώματος και σχετίζονται με μακροπρόθεσμες βλάβες της υγείας.
        Όπως έχει διαπιστωθεί άλλωστε, τουλάχιστον 1.000 θάνατοι ετησίως στην Αθήνα συνδέονται με τις υψηλές συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Η έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών έδειξε συγκεντρώσεις σωματιδίων ως και 10 φορές πάνω από τα όρια ως και στο 94% των σπιτιών. «Βασική αιτία της εσωτερικής ρύπανσης στα σπίτια είναι διάφορα υλικά που χρησιμοποιούνται, όπως συνθετικές μοκέτες, βερνίκια με επικίνδυνες ουσίες,αλλά και απορρυπαντικά που απελευθερώνουν τις λεγόμενες οργανικές πτητικές ενώσεις. Σημαντικό ρόλο παίζει και το κάπνισμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι έστω και ένας να καπνίζει σε κλειστό χώρο, η ρύπανση από αιωρούμενα σωματίδια τριπλασιάζεται» εξηγεί ο καθηγητής Σανταμούρης. Σύμφωνα με τη μελέτη, το κάπνισμα παράγει το 54% των σωματιδίων ενώ μπορεί να αυξήσει τη συγκέντρωσή τους έως και 10 φορές πάνω από το όριο ασφαλείας, φτάνοντας τα 500 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (το όριο είναι 50).
      Υψηλές συγκεντρώσεις διαπιστώνουν οι ερευνητές και στο διοξείδιο του άνθρακα (CΟ2), κάτι στο οποίο συμβάλλουν σημαντικά,σ το εσωτερικό των κτιρίων, θερμάστρες αερίου και κηροζίνης. Μεγάλες ποσότητες CΟ2 εντοπίστηκαν σε σχολεία, δημόσια κτίρια (όπως του ίδιου του Πανεπιστημίου Αθηνών) αλλά και σε αθλητικές εγκαταστάσεις. Συγκεκριμένα, σε αθλητικό κέντρο της Θεσσαλονίκης που δεν διέθετε μηχανικό αερισμό, οι συγκεντρώσεις CΟ2 έφτασαν και τα 2.800 ppm, με επιτρεπόμενο ανώτατο όριο τα 600.
 Πηγή: www.tvxs.gr

Παρασκευή, 9 Απριλίου 2010

O "Ίκαρος" του ήλιου!

    Ενα αεροπλάνο κινούμενο με ηλιακή ενέργεια, σχεδιασμένο να πετά μέρα και νύχτα χωρίς καύσιμα, πραγματοποίησε χθες με επιτυχία την παρθενική του πτήση, αναδεικνύοντας τις δυνατότητες των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. 


      Το Solar Impulse -είναι το όνομα τόσο του αεροσκάφους όσο και του προγράμματος κατασκευής του- είναι ένα πρωτότυπο, το οποίο αναμένεται να εξελιχθεί στο πρώτο αεροσκάφος που προορίζεται να κάνει το γύρο του κόσμου χωρίς καύσιμα το 2012. Είναι εφοδιασμένο με τέσσερις ηλεκτρικούς κινητήρες, που τροφοδοτούνται από την ενέργεια την οποία αποθηκεύουν οι 12.000 ηλιακές κυψέλες του σε υψηλής απόδοσης επαναφορτιζόμενες μπαταρίες λιθίου. 
      Η χθεσινή πτήση συνιστά σημαντική επιτυχία, διότι διαπιστώθηκε ότι το Solar Impulse, που μέχρι τώρα είχε κάνει μόνο μικρές δοκιμές απογείωσης, μπορεί να πετάξει κανονικά, να κάνει βασικούς ελιγμούς και να προσγειωθεί. Στην τελευταία αυτή δοκιμή το αεροσκάφος έφτασε σε ύψος 5.500 ποδιών (1.676 μέτρα), αναπτύσσοντας ταχύτητα 45 χιλιομέτρων την ώρα, ενώ μελλοντικά αναμένεται να φτάνει σε μια μέση ταχύτητα 70 χλμ./ώρα και μέσο ύψος 27.900 ποδιών (8.500 μέτρα). 
     Με εκπέτασμα πτερύγων αντίστοιχο ενός Ερμπάς Α340 και βάρος ενός μεσαίου αυτοκινήτου, το Solar Impulse είναι απολύτως φιλικό προς το περιβάλλον, καθώς δεν εκπέμπει ρύπους στην ατμόσφαιρα. «Ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε ένα αεροπλάνο τόσο μεγάλο, τόσο ελαφρύ, που να μπορεί να πετάξει χρησιμοποιώντας τόση λίγη ενέργεια», δήλωσε ο πιλότος και εμπνευστής του σχεδίου, Μπερτράν Πικάρ, τονίζοντας ότι η ομάδα του θέλει να δείξει στον κόσμο τι μπορεί να επιτευχθεί με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
      Μέχρι το μεγάλο ταξίδι του 2012 πρέπει βεβαίως να γίνουν ακόμη πολλά. Το επόμενο στάδιο είναι μια πτήση 36 ωρών χωρίς στάση, ώστε να δοκιμαστεί η ικανότητα του αεροσκάφους να πετά χωρίς πρόβλημα και τη νύχτα. Δεδομένου ότι το αεροπλάνο βασίζεται στην ηλιοφάνεια, προκειμένου να συλλέξει ηλιακή ενέργεια, η ομάδα του Solar Impulse θα πρέπει να παρακολουθεί συνεχώς τις καιρικές συνθήκες και να αλλάζει την πορεία του, προκειμένου ν' αποφεύγει τις καταιγίδες.                  Πηγή: Λήδα Παπαδοπούλου  Ελευθεροτυπία

Τετάρτη, 7 Απριλίου 2010

Τρίτη, 6 Απριλίου 2010

Δευτέρα, 5 Απριλίου 2010

Κυριακή, 4 Απριλίου 2010

Η κατασκευή του αγάλματος της Eλευθερίας σε εικόνες.

lady_liberty_9.jpg
lady_liberty_6.jpg
lady_liberty_10.jpglady_liberty_11.jpglady_liberty_1.jpglady_liberty_2.jpglady_liberty_3.jpglady_liberty_4.jpglady_liberty_5.jpglady_liberty_8.jpg

       'Ολοι γνωρίζουμε το περίφημο Άγαλμα της Έλευθερίας στην Αμερική, αλλά πόσοι ξέρουμε τον τρόπο κατασκευής του; Οι παραπάνω εικόνες μας ενημερώνουν με τον καλύτερο τρόπο. Θυμίζουμε ότι το άγαλμα της Ελευθερίας υπήρξε δώρο της Γαλλίας προς την Αμερική για να τιμηθεί η γαλλοαμερικανική φιλία.
        Η ιδέα του αγάλματος ανήκει στον Γάλλο ιστορικό Εντουάρ ντε Λαμπουλέ. Το 1874, ο Φρεντερίκ Μπαρτολντί, έμπειρος γλύπτης, άρχισε να εργάζεται στο Παρίσι για την κατασκευή του, ενώ τη στατική δομή του, μελέτησε ο Γουστάβος Άιφελ.
        Όταν τελείωσε, το αμερικανικό Κογκρέσο αποφάσισε να τοποθετηθεί σε νησάκι, από όπου είναι ορατό σε όποιον μπαίνει ή βγαίνει από το λιμάνι της Νέας Υόρκης. Εγκαινιάστηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1886.
        Το άγαλμα ζυγίζει 225 τόνους και καλύπτεται από ένα περίβλημα χαλκού. Το ύψος του, χωρίς τη βάση, είναι 46,5 μέτρα, ενώ με τη βάση διπλασιάζεται. Στο εσωτερικό του, 168 σκαλιά επιτρέπουν την άνοδο στο κεφάλι και άλλα 54 στο χέρι, που κρατάει τον πυρσό. Η βάση του φιλοξενεί από το 1972 το Μουσείο Μετανάστευσης.



Πηγή: www.freerolls.gr, www.el.wikipedia.org


Σάββατο, 3 Απριλίου 2010

Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση!

Πέμπτη, 1 Απριλίου 2010

Με λεωφορείο, ποδήλατο και αυτοκίνητο.

60 άτομα που χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς μπορεί να χωρέσουν σε ένα λεωφορείο. Πόσο χώρο όμως θα έπιαναν στους δρόμους αν τα ίδια άτομα έπαιρναν το αμάξι τους ή τα ποδήλατά τους; Δείτε την απάντηση στις φωτογραφίες που ακολουθούν.




 Πηγή: www.troktiko.blogspot.com

Το αρχαίο ελληνικό θέατρο.


Πηγή: maiksouk