Η παραγωγή γραπτού λόγου στην τάξη είναι, κατά τη γνώμη μου, μια από τις δυσκολότερες δραστηριότητες που καλούνται να κάνουν οι μαθητές στο σχολείο, αφού σε ένα συγκεκριμένο χρόνο πρέπει να αναπτύξουν το θέμα τους και να το ελέγξουν για τυχόν ορθογραφικά ή εκφραστικά λάθη.
Όσα χρόνια εργάζομαι, χρησιμοποιώ για την παραγωγή γραπτού λόγου ένα τετράδιο με μεγάλο περιθώριο και ταυτόχρονα δίνω στα παιδιά ένα σχεδιάγραμμα με τα βήματα τα οποία πρέπει κάθε φορά να ακολουθήσουν.
(Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στο σχεδιάγραμμα)
Αν και τα σχεδιαγράμματα τις περισσότερες φορές υπάρχουν στα βιβλία της Γλώσσας, έχω παρατηρήσει ότι τα παιδιά είναι πιο συγκεντρωμένα, όταν είναι κολλημένα στο τετράδιο και δεν χάνονται ψάχνοντας μέσα στα βιβλία.
Μέχρι πέρυσι οι μαθητές έγραφαν την εργασία τους στο τετράδιο και μετά συζητούσα με τον καθένα ξεχωριστά για ορθογραφικά ή εκφραστικά λάθη. Φέτος, ζητάω πρώτα να τη γράφουν σε ένα πρόχειρο χαρτί, να την ελέγχουν και αφού τη δούμε μαζί, να την αντιγράφουν στο τετράδιο με ευανάγνωστα γράμματα. Στο τέλος μαζί με το τετράδιο μού δίνουν και το πρόχειρο χαρτί, το οποίο βάζω στο φάκελό τους για αρχείο.
Έπειτα, όταν τις διορθώνω, επιλέγω κάποια εργασία, τη γράφω στο word και την προβάλω με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη. Εξυπακούεται ότι δεν αναφέρεται το όνομα του παιδιού, ενώ έχω απαγορεύσει δια ροπάλου οποιαδήποτε υποθετική αναφορά στον συγγραφέα.
Μέχρι πέρυσι οι μαθητές έγραφαν την εργασία τους στο τετράδιο και μετά συζητούσα με τον καθένα ξεχωριστά για ορθογραφικά ή εκφραστικά λάθη. Φέτος, ζητάω πρώτα να τη γράφουν σε ένα πρόχειρο χαρτί, να την ελέγχουν και αφού τη δούμε μαζί, να την αντιγράφουν στο τετράδιο με ευανάγνωστα γράμματα. Στο τέλος μαζί με το τετράδιο μού δίνουν και το πρόχειρο χαρτί, το οποίο βάζω στο φάκελό τους για αρχείο.
Έπειτα, όταν τις διορθώνω, επιλέγω κάποια εργασία, τη γράφω στο word και την προβάλω με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη. Εξυπακούεται ότι δεν αναφέρεται το όνομα του παιδιού, ενώ έχω απαγορεύσει δια ροπάλου οποιαδήποτε υποθετική αναφορά στον συγγραφέα.
(Πάτησε στην εικόνα για να δεις την αρχική και την τελική εργασία)
Αφού τους διαβάσω την εργασία, αρχίζουμε να συζητάμε για εκφραστικά, κυρίως, λάθη και για το πώς μπορούμε να την βελτιώσουμε. Τα παιδιά προτείνουν αρκετές αλλαγές, μεγαλώνουν τις προτάσεις, προσθέτουν επίθετα ή αντικαθιστούν λέξεις με τις συνώνυμές τους κ.ά. οπότε η αρχική εργασία αρχίζει να βελτιώνεται. Πολλές φορές εντυπωσιάζονται, όταν από μια σύντομη πρόταση καταφέρνουμε να δημιουργήσουμε μια ολόκληρη παράγραφο!
(Πάτησε στην εικόνα για να δεις την αρχική και την τελική εργασία)
Αν και η διαδικασία αυτή απαιτεί περισσότερο χρόνο, βοηθάει τα παιδιά, μια και κατανοούν τι ζητάω, όταν τους λέω να προσέχουν τον τρόπο με τον οποίο εκφράζονται. Επίσης, εξασκούνται στην αυτοδιόρθωση του γραπτού τους και καταλαβαίνουν καλύτερα τις αλλαγές που πρέπει να κάνουν κάθε φορά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου