Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2015

Ξημερώνει μια νέα μέρα... ώρα για σχολείο

  Φέτος, αποφάσισα να φτιάξω στην τάξη μια γωνιά με κανόνες της Γραμματικής! Για να γίνει αυτό, άρχισα να δημιουργώ κάποιες καρτέλες με τους κανόνες, ώστε να τους τοποθετήσουμε στη γωνίτσα μας!
Η γραμμή του χρόνου
http://blogs.sch.gr/psamouxos/files/2015/09/%CE%A0%CE%B1%CF%81%CE%B5%CE%BB%CE%B8%CF%8C%CE%BD-%CE%A0%CE%B1%CF%81%CF%8C%CE%BD-%CE%9C%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%BD-%CF%83%CF%87%CE%B5%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B1.pdf
 (Πάτησε στην εικόνα για μεγέθυνση)
Ενεργητική φωνή
Ενεστώτας - Παρατατικός - Εξ. Μέλλοντας
http://blogs.sch.gr/psamouxos/files/2015/09/%CE%A5%CF%80%CF%8C%CE%B4%CE%B5%CE%B9%CE%B3%CE%BC%CE%B1-%CE%95%CE%9D%CE%A3-%CE%A0%CE%A1%CE%A4-%CE%95%CE%9E%CE%9C.pdf
  (Πάτησε στην εικόνα για μεγέθυνση)

Δευτέρα, 28 Σεπτεμβρίου 2015

Η τέχνη και η γραφή

Πού οδηγεί ο δρόμος;




Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 2015

Η ποίηση και η θρησκεία των Ελλήνων

Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2015

Η πρώτη μας εξόρμηση!

  Την Πέμπτη πραγματοποιήσαμε την πρώτη μας εκπαιδευτική επίσκεψη για τη νέα σχολική χρόνια! Παρέα με το πρώτο τμήμα της Πέμπτης τάξης επισκεφθήκαμε την έκθεση "Ομήρου Οδύσσεια, Ζωγραφικό Δοκίμιο" που διοργάνωσε στην πόλη μας η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λιβαδειάς!
  Εκεί, μας υποδέχτηκαν οι υπεύθυνοι της έκθεσης και αφού μας μίλησαν για τη ζωή και το έργο του Δημοσθένη Κοκκινίδη, μας ξενάγησαν στην έκθεση!


  Όταν επιστρέψαμε σχολείο, επηρεασμένοι από τα έργα του μεγάλου ζωγράφου Κοκκινίδη, δημιουργήσαμε τις δικές μας ζωγραφιές με θέμα την Οδύσσεια. Απολαύστε τις στο βιντεάκι που ακολουθεί!

Πέμπτη, 24 Σεπτεμβρίου 2015

Μια αλλιώτικη επανάληψη στα Μαθηματικά!

  Στην αρχή της σχολικής χρονιάς όλοι μας συνηθίζουμε να κάνουμε μια μικρή επανάληψη στα Μαθηματικά για να βοηθήσουμε τα παιδιά να "θυμηθούν" τα όσα έχουν μάθει, αλλά και εμείς να δούμε πού περίπου βρίσκονται οι μαθητές μας!
   Φέτος, εντόπισα μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση  στο ιστολόγιο "Παίζουμε μαζί" με τίτλο "Επανάληψη στα μαθηματικά μέσα από το παιχνίδι!" και σκέφτηκα να την δοκιμάσω, μια και είχα νέα τάξη και τα παιδιά δεν με γνώριζαν αρκετά καλά!
   Σε ένα χαρτόνι κάνσον κόλλησα μια φωτογραφία μου και γύρω γύρω έγραψα διάφορα στοιχεία για εμένα και την οικογένειά μου, όπως την ημερομηνία των γενεθλίων μου, το νούμερο των παπουτσιών μου κτλ. 
  Τα παιδιά, για να ανακαλύψουν τις απαντήσεις στα στοιχεία που τους έδινα, έπρεπε κάθε φορά να κάνουν κάποιες πράξεις, όπως προσθέσεις, αφαιρέσεις κτλ.
  Φαντάζεστε τι πανζουρλισμός έγινε στην αρχή μια και σηκώνονταν για να δουν τα στοιχεία ή προσπαθούσαν να θυμηθούν τι τους είχα πει για εμένα τις προηγούμενες ημέρες. Γρήγορα όμως ηρέμησαν και προσπάθησαν να κάνουν ότι τους είχα ζητήσει. 
   Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, μια και είχαν κίνητρο να λύσουν τις ασκήσεις, ενώ παράλληλα έκαναν επανάληψη με ευχάριστο τρόπο!

Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2015

Οι Έλληνες δημιουργούν αποικίες

Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου 2015

Ζωγραφίζοντας τον Σεπτέμβρη!

  Με αφορμή το ποίημα της Ρένας Καρθαίου "Σεπτέμβρης" ζωγραφίσαμε τον ομώνυμο μήνα!

Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2015

Τα ποιήματά μας για τον Αύγουστο

  Με αφορμή το ποίημα "Σεπτέμβριος" της Ρένας Καρθαίου συνεργαστήκαμε στην τάξη και γράψαμε τα δικά μας ποιήματα για τον πιο αγαπημένο μήνα των διακοπών, τον Αύγουστο!

Τετάρτη, 16 Σεπτεμβρίου 2015

Η κάθοδος των Δωριέων

Τρίτη, 15 Σεπτεμβρίου 2015

Οι φίλοι μας στα Μαθηματικά

  Ώρα να γνωρίσουμε τους φίλους μας στα Μαθηματικά, μια και θα μας κρατήσουν παρέα όλη τη χρονιά σε ένα τόσο όμορφο όσο και παρεξηγημένο μάθημα!
Ώρα να ρίξουμε μια ματιά στα σύμβολα - κλειδιά που υπάρχουν στις ασκήσεις του βιβλίου μας!

Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου 2015

Ο Σεπτέμβρης


Ένας μικρός Σεπτέμβρης βάζει τα κλάμματα
που στο σχολειό τον πάνε να μάθει γράμματα
θέλει να παίξει ακόμα με τ'άστρα τ' ουρανού
πριν έρθουν πρωτοβρόχια και συννεφιές στο νου
πρωτάκι, σχολιαρούδι, του κλέβουν το τραγούδι,
του κλέβουν το τραγούδι...

Ένας γλυκός Σεπτέμβρης στάζει το μέλι του
σωστό παλικαράκι τρυγάει τ' αμπέλι του
στα Σπάτα λινοβάτης, στο Κορωπί γαμπρός
να τρέμουν τα κορίτσια στα βλέφαρά του μπρος
φυσάει ο απηλιώτης, ο ζέφυρος της νιότης
φυσάει ο απηλιώτης...

Ένας παλιός Σεπτέμβρης φίλος αχώριστος
καθώς περνούν τα χρόνια γίνεται αγνώριστος
το κόκκινο ραγίζει στα μήλα της Ροδιάς
κίτρινα πέφτουν φύλλα στον κήπο της καρδιάς
Η νύχτα μεγαλώνει, δίχτυα στο φως απλώνει,
η νύχτα μεγαλώνει...
 Πηγή: Π. Θαλασσινός
Ο Σεπτέμβριος ονομάζεται και Τρυγητής, γιατί άραγε; Μήπως οι εικόνες μπορούν να σας βοηθήσουν να εξηγήσετε τον λόγο;

Η Ραλλού, η φίλη μας στο μάθημα της Γλώσσας!

  Φέτος στο μάθημα της Γλώσσας θα μας συντροφεύσει η Ραλλού, η αλεπού! Ας ακούσουμε τι έχει να μας πει!
(Πάτησε στην εικόνα για μεγέθυνση)
Αλήθεια, τι σημαίνουν οι εικόνες στις ασκήσεις του βιβλίο μας; 
(Πάτησε στις εικόνες για μεγέθυνση)
Πηγή εικόνων: Ψηφιακό Σχολείο

Αλήθεια, γιατί κάνουμε Μαθηματικά;

  Τα Μαθηματικά είναι η επιστήμη των αριθμών, των σχημάτων και των φυσικών μεγε­θών. Έχουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στη ζωή μας, αφού με τη βοήθειά τους μετράμε, υπολογίζουμε και μαθαίνουμε να σκεφτόμαστε, ακονίζοντας το μυαλό μας.
  Με τα Μαθηματικά λύνουμε προβλήματα της καθημερινότητάς μας. Βρίσκουμε, για πα­ράδειγμα, τον μέσο όρο των βαθμών μας κάθε τρίμηνο, ανακαλύπτουμε ποιο προϊόν μας συμφέρει να αγοράσουμε, αποφασίζουμε πόσα λίτρα πετρέλαιο πρέπει να παραγ­γείλουμε κ.ο.κ.
Τα Μαθηματικά βρίσκουν εφαρμογή στις περισσότερες επιστήμες (Φυσική, Βιολογία, Οικονομία, Αστρονομία κ.ά.) αλλά και στις τέχνες (π.χ. μουσική). Άλλωστε, ένα από τα μεγαλύτερα μαθηματικά επιτεύγματα είναι η εφεύρεση του υπολογιστή.
  Τα Μαθηματικά ξεκίνησαν από την αρχαία Αίγυπτο και τη Μεσοποταμία. Οι αρχαίοι Έλ­ληνες τους έδωσαν επιστημονική υπόσταση, ενώ ακολούθησαν Άραβες, Ινδοί, Κινέζοι και Δυτικοευρωπαίοι. Εξελίσσονται ακόμη και σήμερα, μαζί μας, για να ικανοποιούν τις ανάγκες και τον πολιτισμό μας.
Πηγή: ΠΟΔήΛΑΤΟ

Αλήθεια, γιατί κάνουμε Γλώσσα στο σχολείο;

  Η γλώσσα είναι ένας κοινός κώδικας επικοινωνίας, ένα μέσο έκφρασης που χρησιμο­ποιούμε για να συνεννοούμαστε μεταξύ μας. Δεν περιλαμβάνει μόνο λέξεις αλλά και σήματα (πινακίδες οδικής κυκλοφορίας), κινήσεις (νοηματική γλώσσα κωφαλάλων), ήχους (νότες της μουσικής), αριθμούς (γλώσσα των μαθηματικών), κώδικες (γλώσ­σα των υπολογιστών) κ.ά.
   Υπολογίζεται ότι υπάρχουν πάνω από 6.000 επίσημες γλώσσες στον κόσμο. Στην Ευ­ρωπαϊκή Ένωση συναντάμε 24 από αυτές, ενώ η Ελληνική είναι μία από τις παλαιότε­ρες.
  Σχεδόν οτιδήποτε σκεφτούμε μεταφράζεται σε λέξεις, που έχουν συγκεκριμένη γραμ­ματική, σύνταξη και ορθογραφία. Αλλά και ο λόγος μας, προφορικός ή γραπτός, δεί­χνει το ύφος μας, το στιλ που έχουμε, αυτό που μας κάνει να ξεχωρίζουμε από τους άλλους. 
  Με τη βοήθεια της γλώσσας διαβάζουμε τους υπότιτλους μιας ταινίας ή το αγαπημένο μας βιβλίο, γράφουμε τις σκέψεις μας, ενημερωνόμαστε ή διασκεδάζουμε στον υπο­λογιστή.
  Με τη βοήθεια της γλώσσας σκεφτόμαστε, εκφράζουμε τις επιθυμίες και τα συναισθή­ματά μας, συζητάμε, διατυπώνουμε ερωτήσεις ή ζητάμε πληροφορίες, μαθαίνουμε τον κόσμο γύρω μας και σιγά σιγά γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι.
  Μεγαλώνοντας μαθαίνουμε όλο και περισσότερες λέξεις και αποκτούμε τη δυνατότητα να περιγράφουμε με μεγαλύτερη σαφήνεια τις σκέψεις μας. Επίσης ερχόμαστε σε επα­φή με τον απέραντο κόσμο της λογοτεχνίας και της ποίησης, του θεάτρου και του κι­νηματογράφου, του τραγουδιού.
   Τελικά, όσο πιο καλά γνωρίζουμε τη γλώσσα μας τόσο πιο σωστά εκφραζόμαστε, δη­λαδή σκεφτόμαστε, δηλαδή ζούμε.
Πηγή: ΠΟΔήΛΑΤΟ

Παρασκευή, 11 Σεπτεμβρίου 2015

Τι υλικά θα χρειαστούμε στην Δ΄ Δημοτικού!

  Για τη νέα σχολική χρονιά στην Δ΄ Δημοτικού θα χρειαστούμε ορισμένα πραγματάκια! Μην αγχώνεστε δεν είναι πολλά, αφορούν κυρίως κάποια τετράδια που είναι απαραίτητα για τις εργασίες μας όλη τη χρονιά. Για να μην κουράζεστε, τα κατέγραψα σε μια λίστα. Δεν χρειάζεται να την εκτυπώσετε, μια και θα σας τη μοιράσω τη Δευτέρα το πρωί!
https://www.dropbox.com/s/wgdjdne714p6a36/%CE%A5%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AC%20%CE%B3%CE%B9%CE%B1%20%CF%84%CE%B7%CE%BD%20%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%AE%20%CF%84%CE%B7%CF%82%20%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%AC%CF%82.pdf?dl=0
 (Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις τη λίστα)
  Προσοχή, όσα από τα παραπάνω πράγματα τα έχετε ήδη από προηγούμενες χρονιές π.χ. μολύβια, γόμες, χάρακες κ.τ.λ. και είναι σε καλή κατάσταση δεν χρειάζεται να τα προμηθευτείτε!

Καλή μας αρχή!

  Η πρώτη μέρα της νέας σχολικής χρονιάς ξεκίνησε με τον καθιερωμένο Αγιασμό από τον ιερέα της ενορίας! 
  Φέτος το ιστολόγιο θα φιλοξενεί εργασίες και υλικό για τους μαθητές της Δ' Δημοτικού, μια και ανέλαβα την αντίστοιχη τάξη! Μείνετε μαζί μας και τη νέα χρονιά, γιατί ήδη έχουμε στα σκαριά όμορφες και δημιουργικές δραστηριότητες! Περισσότερα για τα σχέδιά μας τις επόμενες ημέρες! Μέχρι τότε σας ευχόμαστε "Καλή σχολική χρονιά"!

Πέμπτη, 10 Σεπτεμβρίου 2015

AΡΣΙΣ: Σεμινάρια εκπαίδευσης εκπαιδευτικών στα ανθρώπινα δικαιώματα

  Η ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων σε μια προσπάθεια προώθησης της εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα υλοποιεί το πρόγραμμα «Δράσεις Ευαισθητοποίησης νέων στα ανθρώπινα δικαιώματα μέσω των εκπαιδευτικών εγχειριδίων Compass και Compasito». 
http://arsis.gr/wp-content/uploads/2015/08/%CE%A3%CE%B5%CE%BC%CE%B9%CE%BD%CE%AC%CF%81%CE%B9%CE%B1-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%B1-%CE%B1%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%8E%CF%80%CE%B9%CE%BD%CE%B1-%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%8E%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1_2%CE%BF.pdf
 (Για περισσότερες πληροφορίες πάτησε στην εικόνα)
  Στο πλαίσιο του προγράμματος η ΑΡΣΙΣ θα πραγματοποιήσει στην Αθήνα ένα σεμινάριο εκπαίδευσης εκπαιδευτικών για το Compass και ένα για το Compasito, επίσημα εγχειρίδια του Συμβουλίου της Ευρώπης για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί που θα παρακολουθήσουν τα σεμινάρια (διάρκεια εκπαίδευσης 30 ώρες) θα αναλάβουν στη συνέχεια, με την υποστήριξη της ΑΡΣΙΣ, την εφαρμογή των εγχειριδίων στις σχολικές τους μονάδες, με στόχο την προώθηση της εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Πηγή: perdipevath.blogspot.gr

«Αγαπώ την πόλη μου γι’ αυτό κι ανακυκλώνω»- Εκπαιδευτικό υλικό του ΚΠΕ Νάουσας

  Μια και σιγά σιγά θα ξεκινήσουμε να προγραμματίζουμε δραστηριότητες με τις τάξεις μας, καλό θα ήταν να έχουμε υπόψη μας το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΠΕ Νάουσας για την ανακύκλωση "Αγαπώ την πόλη μου γι' αυτό ανακυκλώνω".
  Το θέμα προσεγγίζεται με βιωματικό τρόπο και παιγνιώδη μορφή. Στην πρώτη φάση εφαρμόζεται ο καταιγισμός ιδεών και ο χάρτης εννοιών για να καταγραφούν οι ιδέες των εκπαιδευομένων. Ακολουθεί η χρήση πολυμέσων, και το βιωματικό μονοπάτι. Στην τρίτη φάση οι συμμετέχοντες εκφράζονται δημιουργικά με το παιχνίδι ρόλων και τη ζωγραφική.
http://www.kpenaousas.gr/files/tetradio-agapo-tin-poli-mou.pdf
 (Κατεβάστε το εκπαιδευτικό υλικό σε μορφή pdf πατώντας στην εικόνα.)
Πηγή: Περιβάλλον και Παιδεία

Τετάρτη, 9 Σεπτεμβρίου 2015

Ανακοίνωση για τον Αγιασμό

  Την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2015 θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της χρονιάς, μια και στις 8.30 π.μ. θα πραγματοποιηθεί στο σχολείο μας ο Αγιασμός για την έναρξη του νέου σχολικού έτους.
  Μετά το πέρας της τελετής οι μαθητές θα αποχωρήσουν μαζί με τους γονείς τους. Τα βιβλία θα μοιραστούν τη Δευτέρα από τους εκπαιδευτικούς των τμημάτων. Καλή μας αρχή!

Τρίτη, 8 Σεπτεμβρίου 2015

Τι να κάνω για να διαβάζει το παιδί μου; Συμβουλές για γονείς

  Μια από τις πιο συχνές αιτίες διένεξης ανάμεσα σε γονείς και παιδιά είναι το διάβασμα για την επόμενη μέρα. Υπάρχουν βέβαια και παιδιά που μελετούν πρόθυμα τα μαθήματά τους, οπότε σ’ αυτή την περίπτωση τα πράγματα είναι αρκετά εύκολα για τους γονείς.
   Τι γίνεται όμως όταν το αγγελούδι μας αρνείται πεισματικά να συνεργαστεί και νοιώθουμε την υπομονή μας να εξαντλείται μη ξέροντας τι άλλο να δοκιμάσουμε;
  Στην πραγματικότητα, υπάρχουν πολλά που μπορεί να κάνει ένας γονιός για να βοηθήσει το παιδί του να γίνει πιο υπεύθυνο και να ανταποκρίνεται καλύτερα στις σχολικές του υποχρεώσεις. Επειδή όμως «η αρχή είναι το ήμισυ του παντός» είναι σημαντικό να κάνουμε μια καλή αρχή απ' την Α΄ δημοτικού. Ωστόσο, ακόμη κι αν αυτό δεν έχει συμβεί, ποτέ δεν είναι πολύ αργά.
  Το πρώτο πράγμα που μπορούν να κάνουν οι γονείς είναι να μάθουν στα παιδιά τους πώς να οργανώνουν το διάβασμά τους. Οργάνωση όμως δεν σημαίνει μόνο πίνακες με χρονοδιαγράμματα. Όλη η οικογένεια χρειάζεται να μπει σ' ένα σχετικό πρόγραμμα. Να υπάρχει, για παράδειγμα, συγκεκριμένη ώρα φαγητού και τα υπόλοιπα μέλη να σέβονται τις ώρες που το παιδί διαβάζει αφήνοντάς το ανενόχλητο. Για να το επιτύχουμε αυτό χρειάζεται να ορίσουμε έναν σταθερό χώρο διαβάσματος.
  Το δωμάτιο του παιδιού και συγκεκριμένα το γραφείο του είναι ο ιδανικός χώρος για τον σκοπό αυτό, καθώς εκεί μπορεί να απλώσει όλα τα βιβλία και τις σημειώσεις του και να κλείσει την πόρτα του περιορίζοντας έτσι τα ερεθίσματα που του αποσπούν την προσοχή. Αν πάλι παρατηρήσουμε ότι η προσοχή του διασπάται εύκολα, καλό είναι να τοποθετήσουμε το γραφείο του μακριά από το παράθυρο.
  Πέρα όμως από τον χώρο, εξίσου σημαντικός είναι και ο χρόνος του διαβάσματος. Δεν μπορούμε, για παράδειγμα, να ζητάμε από ένα παιδί να ξεκινάει το διάβασμά του αμέσως μετά το μεσημεριανό φαγητό, πολύ αργά το βράδυ όταν είναι ήδη πολύ κουρασμένο ή την ώρα που προβάλλεται η αγαπημένη του εκπομπή στην τηλεόραση. Γι' αυτό λοιπόν, θα πρέπει από πριν να έχουμε συζητήσει μαζί του και να έχουμε συμφωνήσει σε μια σταθερή ώρα που όλοι θεωρούμε κατάλληλη για να ξεκινά το διάβασμά του. Σε ότι αφορά τώρα τη διάρκεια, η πολύωρη μελέτη δεν είναι απαραίτητα και πιο αποδοτική, καθώς δεν εξασφαλίζει τη συγκέντρωση.
  Ο βαθμός συγκέντρωσης ενισχύεται με συχνά και σύντομα διαλείμματα. Επίσης είναι σημαντικό, αμέσως μόλις το παιδί ολοκληρώνει το διάβασμά του, να ακολουθεί μια επιβράβευση (π.χ. να του επιτρέψουμε να παίξει με τους φίλους του ή με το αγαπημένο του παιχνίδι). Στην περίπτωση πάντως που περιμένει την τελευταία στιγμή για να κάνει τα μαθήματά του, καλό είναι να παραμείνουμε αμέτοχοι.
  Παράλληλα, μπορούμε να διδάξουμε στα παιδιά μας και κάποιες τεχνικές διαβάσματος, όπως π.χ. να μελετούν τα πιο δύσκολα ή βαρετά μαθήματα στην αρχή που είναι πιο ξεκούραστα, να αποφεύγουν την «παπαγαλία» και να κάνουν ανακεφαλαίωση. Μπορούμε να τους δείξουμε πώς να υπογραμμίζουν τα κύρια σημεία ενός κειμένου, να εντοπίζουν τις «λέξεις - κλειδιά» ή να γράφουν έναν δικό τους τίτλο δίπλα σε κάθε παράγραφο, ώστε να ενισχύουν έτσι την οπτική τους μνήμη και να συγκρατούν ευκολότερα τις πληροφορίες.
  Συγχρόνως όμως, είναι αναγκαίο οι γονείς να καταλάβουν ότι τα παιδιά θα πρέπει προοδευτικά να μάθουν να οργανώνουν μόνα τους το διάβασμά τους, να είναι δηλαδή αυτόνομα. Δεν «διαβάζουμε» όλοι μαζί τα μαθήματα της επόμενης ημέρας! Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το διάβασμα είναι ευθύνη του ίδιου του παιδιού, γιατί έτσι ενισχύουμε την αίσθηση της υπευθυνότητάς του.
  Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι το αφήνουμε στη μοίρα του, αλλά ότι παρεμβαίνουμε μόνο όπου αυτό χρειάζεται, ανάλογα πάντα με την ηλικία του. Για παράδειγμα, βοηθούμε περισσότερο στην πρώτη δημοτικού, αλλά δεν στεκόμαστε με τον ίδιο τρόπο κοντά του στην τετάρτη δημοτικού, όπου περιμένουμε να είναι πιο αυτόνομο.
  Στην περίπτωση τώρα που το παιδί αρνείται επίμονα να διαβάσει, μπορούμε να το αφήσουμε μια φορά να πάει αδιάβαστο, ώστε να έρθει αντιμέτωπο με τις συνέπειες της αμέλειάς του. Μια τέτοια ενέργεια βέβαια προϋποθέτει ότι θα ενημερώσουμε τον δάσκαλο, εξηγώντας του τι κάναμε και γιατί. Γενικότερα άλλωστε, η καλή σχέση και η συνεργασία με τον δάσκαλο είναι πολύ σημαντική για την πρόοδο του παιδιού μας.
  Το πιο σημαντικό απ' όλα όμως είναι η στάση των ίδιων των γονιών απέναντι στο διάβασμα. Αντί να βλέπουμε τηλεόραση την ώρα που ζητάμε απ' το παιδί μας να διαβάσει, ας την κλείσουμε κι ας διαβάσουμε κι εμείς κάτι, ένα λογοτεχνικό, μια εφημερίδα ή ένα περιοδικό.
  Μπορούμε να του μάθουμε να αγαπά το διάβασμα αγοράζοντας του από μικρή ηλικία παραμύθια ή λογοτεχνικά βιβλία, ώστε να συνδυάσει το διάβασμα με κάτι ευχάριστο. Το βιβλία αυτά όμως θα πρέπει να τα επιλέγει το ίδιο το παιδί με βάση τα δικά του ενδιαφέροντα. Μια καλή ιδέα θα ήταν να επισκεφτούμε μαζί ένα βιβλιοπωλείο ή μια έκθεση βιβλίου, όπου θα μπορεί να επιλέξει κάτι που του αρέσει.
  Παράλληλα, ας προσπαθήσουμε να κάνουμε το διάβασμα για το σχολείο όσο γίνεται πιο διασκεδαστικό. Δεν σκίζουμε σελίδες και δεν σβήνουμε με μανία, επειδή το παιδί έκανε κάποιο λάθος ή επειδή δεν μας άρεσαν τα γράμματά του! 
  Ο στόχος είναι να αγαπήσει το διάβασμα, γι' αυτό μπορούμε να του διδάξουμε μαθηματικά χρησιμοποιώντας τουβλάκια ή όσπρια, να παροτρύνουμε ένα μικρότερο παιδί να ζωγραφίσει κάτι με βάση αυτό που διάβασε στην ιστορία ή ένα μεγαλύτερο να δοκιμάσει μαζί μας ένα πείραμα που έμαθε στη φυσική ή στη χημεία. Τα παιδιά χρειάζεται να καταλαβαίνουν τη χρησιμότητα όσων διαβάζουν και μπορούμε να τα βοηθήσουμε σ' αυτό, δίνοντας τους απτά παραδείγματα από την καθημερινή ζωή για το πώς να χρησιμοποιούν όσα μαθαίνουν.
  Επιπλέον, είναι σημαντικό οι γονείς να μην μεταφέρουν το δικό τους άγχος για το σχολείο στα παιδιά και να μην έχουν υπερβολικά υψηλές προσδοκίες. Καλός μαθητής δεν είναι μόνο ο πρώτος. Δεν μπορούμε και δεν χρειάζεται να είμαστε όλοι πρώτοι ή τέλειοι. Τα «κηρύγματα», οι αρνητικοί χαρακτηρισμοί και οι συγκρίσεις με τα άλλα παιδιά ή τα αδέρφια δεν βοηθούν.
  Χρειάζεται να επιβραβεύουμε την προσπάθεια άσχετα από τους βαθμούς, γιατί έτσι ενισχύουμε την αυτοεκτίμηση του παιδιού μας που είναι καθοριστικής σημασίας για την πρόοδό του, όχι μόνο στο σχολείο αλλά και στη ζωή του γενικότερα. Πρέπει επίσης να καταλάβουμε ότι στην καθημερινότητα των παιδιών είναι αναγκαία η ύπαρξη ελεύθερου χρόνου για παιχνίδι ή χασομέρι, στοιχεία απαραίτητα για την υγιή ψυχοσυναισθηματική τους ανάπτυξη και να μην τα υπερφορτώνουμε με δραστηριότητες. Πάνω απ' όλα έχουν ανάγκη να είναι παιδιά.
  Ας απομακρυνθούμε από τον μύθο που λέει ότι όσο πιο καλούς βαθμούς παίρνεις τόσο πιο επιτυχημένος γίνεσαι και ας αναρωτηθούμε: Θέλoυμε μια καταρρακωμένη προσωπικότητα με καλούς βαθμούς ή μια υγιή προσωπικότητα με μέτριους ή ακόμη και κακούς βαθμούς; Άλλωστε το να μην είναι κανείς καλός μαθητής δεν σημαίνει ότι δεν θα γίνει και χρήσιμος ή ευτυχισμένος άνθρωπος.
Πηγή: Ειρήνη Κορδερά

Δευτέρα, 7 Σεπτεμβρίου 2015

Συμβουλές για καλύτερη επιστροφή στο σχολείο

 Ο Σεπτέμβρης παραδοσιακά σηματοδοτεί την έναρξη των μαθημάτων και όλοι προετοιμάζονται για τη νέα σχολική χρονιά. Παρακάτω θα δείτε συμβουλές από την Ειδική Παιδαγωγό, κ. Σοφία Τσιντσικλόγλου, για να γίνει πιο ομαλή και εύκολη η μετάβαση από τις διακοπές στη σχολική καθημερινότητα!
  • Ύπνος
  Τα περισσότερα παιδιά κοιμούνται πιο αργά το καλοκαίρι και φυσικά ξυπνάνε και πιο αργά το πρωί. Προσπαθήστε κάποιες μέρες πριν την έναρξη του σχολείου- ιδανικά μια εβδομάδα πριν- να επαναφέρετε τα ωράρια ύπνου σε αυτά της σχολικής ρουτίνας. Σταδιακά δηλαδή να πάνε τα παιδιά νωρίτερα για ύπνο, ώστε να μην έχετε προβλήματα με το πρωινό ξύπνημα.
  •  Περιορίστε το άγχος σας
  Αφήστε όλες τις αρνητικές και αγχώδεις σκέψεις σας στην άκρη. Μεταδώστε στα παιδιά σας χαρά και θετική προσμονή για τα όμορφα πράγματα που θα έχει η νέα σχολική χρονιά!  Κάντε θετικές σκέψεις, προγραμματίστε την καθημερινότητα σας και ενημερωθείτε για θέματα που αφορούν τις σχολικές επιδόσεις ή τις μαθησιακές δυσκολίες. 
  • Περιορίστε το άγχος των παιδιών
  Πολλά παιδιά γεμίζουν άγχος για την έναρξη του σχολείου, κάποια μάλιστα εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια και άρνηση. Αφήστε τα παιδιά να εκφραστούν και μετά θυμίστε τους την ομορφιά της μαθητικής ζωής, τα παιχνίδια, τους φίλους που θα ξαναδούν και βεβαιώστε τους ότι θα είστε πάντα δίπλα τους.
  • Συζήτηση
  Προετοιμάστε τα παιδιά για το άνοιγμα των σχολίων συζητώντας τα συναισθήματά τους και τις σκέψεις τους αλλά και για τα νέα μαθήματα που τυχόν θα έχουν. Αν πρόκειται για πρωτάκια, η προετοιμασία πρέπει να περιλαμβάνει λεπτομέριες για την πρώτη δημοτικού καθώς και μια επίσκεψη στο σχολείο με ξενάγηση στις τάξεις, στην αυλή, τις τουαλέτες και την καντίνα για να γίνει μια γνωριμία με το σχολικό περιβάλλον.
  • Αγορές και ετοιμασία υλικού
  Αγοράστε ή βρείτε τη σχολική τσάντα, κάποια τετράδια, όμορφα μολύβια, γόμες, φακέλους κ.λ.π. Τακτοποιήστε το δωμάτιο, ξεφορτώνοντας περιττά αντικείμενα. Μια ανακαίνιση, ακόμα και μικρή, όπως μια νέα αφίσα ή κάλυμμα ή λάμπα, είναι καλό να γίνεται στο δωμάτιο που θα διαβάζει το παιδί. 
  • Κάντε αλλαγές στον τρόπο διαβάσματος
  Συζητήστε με το παιδί σας ποιος θα ήταν ο καλύτερος τρόπος διαβάσματος στο σπίτι, ορίστε την κατάλληλη ώρα, κανονίστε τις εξωσχολικές δραστηριότητες, αλλάξτε τις κακές συνήθειες των προηγούμενων ετών!
  • Επανάληψη
  Πριν ανοίξουν τα σχολεία, κάντε μικρές επαναλήψεις σε βασικά θέματα, όπως το αλφάβητο, η προπαίδεια, η ανάγνωση, οι μαθηματικές πράξεις κλπ. Μισή με μια ώρα μερικές μέρες την εβδομάδα αρκούν.
  • Επικοινωνία με συμμαθητές
  Βάλτε τα παιδιά να μιλήσουν ή να συναντηθούν με κάποιο συμμαθητή τους. Μπορείτε επίσης να κανονίσετε να πάνε μαζί και την πρώτη μέρα στο σχολείο.

Προσέξτε στην επιλογή της σχολικής τσάντας


  Οι διακοπές τελειώνουν σιγά σιγά και όλοι προετοιμαζόμαστε για την επιστροφή στο σχολείο και στα μαθήματα! Τι αγοράζουμε συνήθως τέτοια εποχή; Σχολική τσάντα! Μην βιαστείτε, γιατί πριν επιλέξετε κάποια, καλό είναι να λάβετε υπόψη σας τις παρακάτω συμβουλές!
1. Πρέπει να υπάρχουν δύο ιμάντες, φαρδιοί και με βάτες, για τους ώμους και όχι μόνο ένας που περνά διαγώνια μπροστά από το σώμα του παιδιού.
2. Στο πίσω μέρος, η ύπαρξη φαρδιάς βάτας κάνει τις τσάντες να είναι πιο αναπαυτικές και προστατεύει από αιχμηρά αντικείμενα.
3. Ο ιμάντας που περνά από τη μέση του παιδιού επιτρέπει καλύτερη πρόσδεση της τσάντας στο σώμα του και καλύτερη κατανομή του βάρους της.
4. Η ίδια η τσάντα δεν επιτρέπεται να είναι βαριά. Δεν πρέπει να ζυγίζει περισσότερο από το 10% του βάρους του παιδιού.
5. Οι σχολικές τσάντες με ρόδες είναι μια πολύ καλή επιλογή, διότι επιτρέπουν στα παιδιά να μην τις φορτώνονται.
Είναι πολύ σημαντικό να τσεκάρετε κι εσείς καθημερινά, ότι το παιδί σας δεν κουβαλάει καθημερινά μέσα στη σχολική του τσάντα περιττό βάρος. Ειδικά τα μικρότερα παιδιά, που φτιάχνουν την τσάντα τους με τη βοήθειά σας, φροντίστε ώστε να κουβαλούν μαζί τους στο σχολείο μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Εάν έχετε την υποψία ότι το παιδί φορτώνει την τσάντα του άσκοπα, ζητήστε τη γνώμη του δασκάλου για τα απαραίτητα βιβλία και τετράδια που πρέπει να έχει μαζί του, ανάλογα με το πρόγραμμα της ημέρας. Με τα μεγαλύτερα παιδιά, που δεν τους αρέσει να «ψαχουλεύετε» τα πράγματά τους, είναι προτιμότερο, αντί να ελέγχετε τη σάκα τους και να τα εξαγριώσετε, να κάνετε μια σοβαρή συζήτηση μαζί τους για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η «κακοφορεμένη» τσάντα.
- See more at: http://www.4moms.gr/2013-09-02/%CE%B7-%CF%83%CF%89%CF%83%CF%84%CE%AE-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AE-%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CF%84%CF%83%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82/#sthash.tHEbwcCM.dpuf
  Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να ελέγχουμε καθημερινά ότι το παιδί δεν κουβαλάει στην τσάντα περιττό βάρος. Πολλές φορές έχω εντοπίσει σε τσάντες μαθητών βιβλία από μαθήματα προηγούμενων ημερών! Ειδικά για τα μικρότερα παιδιά φροντίζουμε να φέρνουν στο σχολείο μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Επίσης, μια καλή λύση θα ήταν να επιλέξουμε μια τσάντα με ροδάκια για τη σέρνουν και να μην αναγκάζονται να την κουβαλάνε. Με τα μεγαλύτερα παιδιά, που συνήθως δεν τους αρέσει να «ψαχουλεύουν» τα πράγματά τους, είναι προτιμότερο να κάνουμε μια συζήτηση για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει μια «κακοφορεμένη» τσάντα.
Κάθε χρόνο τέτοια εποχή ετοιμάζεστε να αγοράσετε τη νέα σχολική τσάντα των παιδιών σας που σε λίγες μέρες θα πάνε στο σχολείο. Όμως, επειδή λέγονται πολλά για την επίδρασή της στον αναπτυσσόμενο σκελετό τους, καλό είναι να ρίξετε μια ματιά στα όσα ακολουθούν. Οι επιστήμονες σάς δίνουν τις πολύτιμες συμβουλές τους.
Οι ειδικοί διαβεβαιώνουν ότι η σχολική τσάντα από μόνη της -ακόμα και με βαρύ περιεχόμενο- δεν προκαλεί σκολίωση και άλλες σκελετικές παραμορφώσεις. Σε περίπτωση, όμως, που υπάρχει μικρή προδιάθεση για οσφυαλγία σ' ένα παιδί του οποίου η ανάπτυξη ελαφρώς υπολείπεται ή εάν υπάρχει κάποια άλλη λανθάνουσα πάθηση του μυοσκελετικού, υπάρχει πιθανότητα εμφάνισης κόπωσης στα μυοσυνδεσμικά στοιχεία της σπονδυλικής στήλης (πολλές φορές και των άκρων) και εμφάνιση ηπίων μορφών οσφυαλγίας (πόνος στη ράχη και τη μέση). Συνεπώς, η προσεκτική επιλογή της σχολικής τσάντας, ο τρόπος που τοποθετούνται τα βιβλία μέσα σε αυτήν και ο τρόπος που μεταφέρεται αυτή από το παιδί μπορούν σε κάποιες περιπτώσεις να προλάβουν την εμφάνιση καταπόνησης της σπονδυλικής στήλης, ιδίως στις πρώτες τάξεις του δημοτικού.

Επίσημες οδηγίες
Η σχολική τσάντα ενοχοποιείται για την εμφάνιση της σκολίωσης στους μαθητές και γι' αυτό δεν πρέπει να είναι βαριά, ούτε να κρατιέται με λάθος τρόπο.  Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι τα λάθη που γίνονται με τη σχολική τσάντα, αν γίνονται συστηματικά σε βάθος χρόνου,  αυξάνουν κατά 50% την πιθανότητα  να εμφανιστεί σκολίωση στους μαθητές ή να επιδεινωθεί η προϋπάρχουσα ιδιοπαθής σκολίωση. Σύμφωνα με τις επίσημες οδηγίες,  το  βάρος της σχολικής τσάντας δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να  ξεπερνά το 1/6 του σωματικού  βάρους του παιδιού και είναι εντελώς λάθος παιδιά που ζυγίζουν 30 κιλά να κρατούν τσάντες οι οποίες φτάνουν τα 7-8 κιλά.
Κριτήρια επιλογής
σχολικής τσάντας
• Nα μεταφέρεται με ζώνες από την πλάτη, να διαθέτει εύκαμπτο σκελετό και, καλύτερα, να υπάρχει ζώνη που τη δένει στη μέση, ώστε μέρος από το βάρος της να στηρίζεται και στη λεκάνη του παιδιού, αντί να φορτίζει μόνο τους ώμους και τη σπονδυλική στήλη.
• Τα λουριά της τσάντας να είναι ρυθμιζόμενα και να υπάρχει ειδικό υλικό στο σημείο που ακουμπάει η τσάντα στην πλάτη του παιδιού.
• Μην κάνετε οικονομία και επιδιώκετε να βγάλει το παιδί όλες τις τάξεις με μία τσάντα. Πρέπει η τσάντα να είναι προσαρμοσμένη στο μέγεθος του παιδιού.
• Οι τσάντες από ύφασμα είναι ελαφρύτερες από τις δερμάτινες.
• Συνιστάται να έχει ενσωματωμένους τροχούς (τροχήλατη).
• Τα παιδιά επηρεάζονται από τη μόδα της εποχής και πρέπει να τα έχετε μαζί σας όταν πρόκειται να αγοράσετε σχολική τσάντα. Έτσι, η αγορά τσάντας που δεν θα είναι στη «μόδα» μπορεί να έχει ως συνέπεια να τη μεταφέρει το παιδί με πιο «cool» τρόπο, για παράδειγμα στον έναν ώμο, γεγονός που, όπως είπαμε, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα.

Πώς να γεμίζουν τα παιδιά τη σχολική τσάντα
Σημαντικός όμως είναι και ο τρόπος που οι μαθητές γεμίζουν τη σχολική τσάντα. Ο σωστός τρόπος είναι να ξεκινούν από τις θήκες που βρίσκονται πιο κοντά στην πλάτη γιατί το βάρος τους εκμηδενίζεται. Επίσης πρέπει να αποφεύγουν να τοποθετούν μέσα στη σχολική τσάντα βαριά αντικείμενα και να παίρνουν στο σχολείο μονάχα τα απαραίτητα.  
• Η τσάντα πρέπει να ζυγίζει λιγότερο από το 10% του σωματικού βάρους του παιδιού. Για παράδειγμα, ένα παιδί του δημοτικού που ζυγίζει 30 κιλά πρέπει να σηκώνει λιγότερο από 3 κιλά στη σχολική του τσάντα.
• Τοποθετήστε τα βαρύτερα αντικείμενα πιο κοντά στην πλάτη του παιδιού και τα ελαφρύτερα μακριά απ' αυτήν. Σε αντίθετη περίπτωση, μεταφέρεται το κέντρο βάρους του φορτίου της τσάντας μακρύτερα από τη σπονδυλική στήλη του παιδιού και προκαλεί μεγαλύτερες καταπονήσεις στην πλάτη του.
• Σιγουρευτείτε ότι τα αντικείμενα δεν μετακινούνται μέσα στην τσάντα του παιδιού σας, ενόσω αυτό κινείται (χρησιμοποιήστε τις θήκες της τσάντας).

Σακίδια Vs τσάντες χειρός
 
Οι μαθητές πρέπει να προτιμούν τα σακίδια πλάτης και όχι τις τσάντες χειρός, ενώ τα καταλληλότερα σακίδια για την πρόληψη της σκολίωσης είναι όσα  έχουν ειδική επένδυση  από κάποιο σπογγώδες υλικό (π.χ. λάτεξ) στην πλάτη και τις τιράντες. Στις σχολικές τσάντες σε στυλ σακίδιο πλάτης, οι τιράντες πρέπει να είναι φαρδιές, ώστε να μοιράζεται σωστά το βάρος στην πλάτη, ενώ  είναι σημαντικό το παιδί να φορά το σακίδιο σωστά και με τις δύο τιράντες. Όταν τα παιδιά φορούν το σακίδιο μόνο με τη μία τιράντα (κάτι που γίνεται συχνά και για λόγους ευκολίας αλλά και ως στυλ), τότε είναι σαν να κρατούν μια τσάντα χειρός, αφού το βάρος της σχολικής τσάντας δεν κατανέμεται σωστά στην πλάτη τους. Συνεπώς όταν τα σακίδια πλάτης φοριούνται από τη μία μόνο πλευρά, ισοδυναμούν με τσάντα χειρός σε ό,τι αφορά τον κίνδυνο σκολίωσης.
- See more at: http://www.philenews.com/el-gr/kali-zoi-diatrofi/170/275192/prosexte-stin-epilogi-tis-scholikis-tsantas#sthash.1ikVZJk5.dpuf

Η λειτουργία της σχολικής μονάδας στην οθόνη του υπολογιστή σας!

  Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς προκύπτουν διάφορα θέματα, που για να αντιμετωπιστούν πρέπει να ανατρέξουμε στην εκπαιδευτική νομοθεσία! Ως γνωστόν στο χώρο της εκπαίδευσης υπάρχουν διάσπαρτα νομοθετήματα ή διατάξεις, που ρυθμίζουν τη λειτουργία της σχολικής μονάδας, κάτι που δημιουργεί μεγαλύτερη σύγχυση παρά διευκολύνει το έργο μας!
  Το χάος που επικρατεί, προσπαθεί τα τελευταία χρόνια να αντιμετωπίσει ο αιρετός του ΠΥΣΠΕ Πειραιά, κ. Δημητρακόπουλος, μια και στην προσωπική του σελίδα έχει συγκεντρώσει το σύνολο σχεδόν των νομοθετημάτων  που αφορούν τη λειτουργία των σχολικών μονάδων της Α/βαθμιας Εκπαίδευσης!
http://www.gdimitrakopoulos.gr/%CE%9F%CE%B9-%CE%95%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CF%81%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%BC%CE%BF%CF%85/362-%CE%8C%CE%BB%CE%B1-%CF%8C%CF%83%CE%B1-%CF%80%CF%81%CE%AD%CF%80%CE%B5%CE%B9-%CE%BD%CE%B1-%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B6%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7-%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%AC%CE%B4%CF%89%CE%BD
 (Πάτησε στην εικόνα για να μεταβείς στην σελίδα του κ. Δημητρακόπουλου)